Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Korte plattformer

Startinnlegget har emnet «Korte plattformer »

Svar på innlegg #31315

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 23. okt. 2009 kl.1510
#31417 vist 287 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg må understreke at jeg ikke kjenner til hvilke diskusjoner som har foregått mellom NSB og Jernbaneverket i denne saken. Det virker det ikke som om noen av de andre skribentene gjør, heller.
Prinsippiellt er det slik at Jernbanelov med forskrifter beskriver minimumskravene til sikkerhet ved jernbanen, og så er det opp til infrastruktureier og operatører å tilfredsstille kravene.
For NSB vil det kun være ulemper med en ordning hvor enkelte stasjoner har for korte plattformer for de togene som vanligvis går på strekningen. Å løse dette ved hjelp av tekniske installasjoner, som i praksis måtte gjelde alle typer tog som noensinne kunne tenkes å gå på strekninger med for korte plattformer (i praksis alle typer materiell, nytt og gammelt), blir svært kostbart, sannsynligvis tilnærmet umulig å få til å virke på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Alternativet er da å håndtere dette på en manuell måte, hvor konduktørene åpner en eller noen få dører, og slipper passasjerene av. Det krever informasjon, fra togets utgangsstasjon og inntil man har passert vedkommende stasjon. Det går kanskje bra på strekninger med få reisende, men det blir vanskelig å gjennomføre på lange tog med mange reisende, og hvor de som reiser, i prinsipp kan være ukjente med ordningen, og befinne seg hvor som helst i toget, med barnevogn, og rullestol….
I en slik situasjon vil det enkleste og sikreste for en operatør være å avvise andre ordninger enn forlengelse av plattformer, med henvisning nettopp til sikkerhet, og det vil være svært vanskelig for offentlig myndighet å avvise et slikt argument. Men om det er dette som ligger bak her, vet jeg ikke.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Korte plattformer ·13 Finn Halling 21. okt. 2009 kl.1307 #31113 Vist 551 ganger
Du tar feil Bent Guttormsen 21. okt. 2009 kl.1526 #31142 (#31113) Vist 473 ganger
  Du tar feil Finn Halling 21. okt. 2009 kl.1801* #31179 (#31142) Vist 432 ganger
SJT leser ikke korrektur? Sindre K A 21. okt. 2009 kl.1858* #31183 (#31113) Vist 412 ganger
  Er det SJTs oppgave å lese korrektur for andre? Finn Halling 22. okt. 2009 kl.0905 #31268 (#31183) Vist 350 ganger
    En forskrift er tilnærmet likt et påbud Bent Guttormsen 22. okt. 2009 kl.1101* #31276 (#31268) Vist 340 ganger
      Jernbanetilsynet presiserer Magne Fjeld 22. okt. 2009 kl.1143 #31283 (#31276) Vist 346 ganger
        La oss se på hva som sies Hans-Ole Sveia 22. okt. 2009 kl.1648 #31315 (#31283) Vist 324 ganger
          Korte plattformer Bjørn Halling 23. okt. 2009 kl.1510 #31417 (#31315) Vist 288 ganger
            Informasjon Bent Guttormsen 23. okt. 2009 kl.1605 #31424 (#31417) Vist 294 ganger
              Korte plattformer Hans-Ole Sveia 23. okt. 2009 kl.1729 #31431 (#31424) Vist 355 ganger
      En forskrift er tilnærmet likt et påbud Finn Halling 22. okt. 2009 kl.1146 #31284 (#31276) Vist 334 ganger
        Nå følger jeg deg ikke Bent Guttormsen 22. okt. 2009 kl.1403 #31291 (#31284) Vist 339 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 23197 treff på forum10, og 72676291 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12856 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.