|
|
|
|
Korte plattformer Startinnlegget har emnet «Korte plattformer » Svar på innlegg #31315 Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 23. okt. 2009 kl.1510 #31417 vist 287 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Jeg må understreke at jeg ikke kjenner til hvilke diskusjoner som har foregått mellom NSB og Jernbaneverket i denne saken. Det virker det ikke som om noen av de andre skribentene gjør, heller. Prinsippiellt er det slik at Jernbanelov med forskrifter beskriver minimumskravene til sikkerhet ved jernbanen, og så er det opp til infrastruktureier og operatører å tilfredsstille kravene. For NSB vil det kun være ulemper med en ordning hvor enkelte stasjoner har for korte plattformer for de togene som vanligvis går på strekningen. Å løse dette ved hjelp av tekniske installasjoner, som i praksis måtte gjelde alle typer tog som noensinne kunne tenkes å gå på strekninger med for korte plattformer (i praksis alle typer materiell, nytt og gammelt), blir svært kostbart, sannsynligvis tilnærmet umulig å få til å virke på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Alternativet er da å håndtere dette på en manuell måte, hvor konduktørene åpner en eller noen få dører, og slipper passasjerene av. Det krever informasjon, fra togets utgangsstasjon og inntil man har passert vedkommende stasjon. Det går kanskje bra på strekninger med få reisende, men det blir vanskelig å gjennomføre på lange tog med mange reisende, og hvor de som reiser, i prinsipp kan være ukjente med ordningen, og befinne seg hvor som helst i toget, med barnevogn, og rullestol…. I en slik situasjon vil det enkleste og sikreste for en operatør være å avvise andre ordninger enn forlengelse av plattformer, med henvisning nettopp til sikkerhet, og det vil være svært vanskelig for offentlig myndighet å avvise et slikt argument. Men om det er dette som ligger bak her, vet jeg ikke. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Korte plattformer ·13
Finn Halling 21. okt. 2009 kl.1307 #31113 Vist 551 ganger
| Du tar feil Bent Guttormsen 21. okt. 2009 kl.1526 #31142 (#31113) Vist 473 ganger
| Du tar feil Finn Halling 21. okt. 2009 kl.1801* #31179 (#31142) Vist 432 ganger
| SJT leser ikke korrektur? Sindre K A 21. okt. 2009 kl.1858* #31183 (#31113) Vist 412 ganger
| Er det SJTs oppgave å lese korrektur for andre? Finn Halling 22. okt. 2009 kl.0905 #31268 (#31183) Vist 350 ganger
| En forskrift er tilnærmet likt et påbud Bent Guttormsen 22. okt. 2009 kl.1101* #31276 (#31268) Vist 340 ganger
| Jernbanetilsynet presiserer Magne Fjeld 22. okt. 2009 kl.1143 #31283 (#31276) Vist 346 ganger
| La oss se på hva som sies Hans-Ole Sveia 22. okt. 2009 kl.1648 #31315 (#31283) Vist 324 ganger
| Korte plattformer Bjørn Halling 23. okt. 2009 kl.1510 #31417 (#31315) Vist 288 ganger
| Informasjon Bent Guttormsen 23. okt. 2009 kl.1605 #31424 (#31417) Vist 294 ganger
| Korte plattformer Hans-Ole Sveia 23. okt. 2009 kl.1729 #31431 (#31424) Vist 355 ganger
| En forskrift er tilnærmet likt et påbud Finn Halling 22. okt. 2009 kl.1146 #31284 (#31276) Vist 334 ganger
| Nå følger jeg deg ikke Bent Guttormsen 22. okt. 2009 kl.1403 #31291 (#31284) Vist 339 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|