Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Bussen

Budapests skinneløse sporvei

Skribent: Eyolf Berg
Skrevet: 4. apr. 2023 kl.0049
#370574 vist 587 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ja, forutsatt at jeg har oversatt riktig fra ungarsk, var det nettopp det konsesjonen lød på da tillatelsen ble gitt for å anlegge den første sporveislinjen på Buda-siden, vest for Donau på begynnelsen av 1930-tallet. Den fikk ikke mer enn drøyt 10 års levetid, takket være allierte bombeangrep. Ungarn var, som kjent, på feil side under 2. verdenskrig. I

1949 ble det imidlertid åpnet en ny trolleybusslinje, denne gangen i Pesst, øst for Donau. Åpningsdatoen var valgt med stor omhu, 21. desember, den sovjetiske diktatoren Josef Stalins offisielle 70-årsdag, og linjen fikk linjenummer 70, selvfølgelig også til ære for diktatoren. Her blomstret personkultusen, og de første trolleybussgenerasjonene kom også fra Stalins land, Sovjetunionen:

Det varte imidlertid ikke lenge før ungarerne overtok produksjonen selv - og til og med eksporterte tilbake til Sovjetunionen - og til DDR og andre kommuniststyrte land:

Både Stalin og kommunistregimet er for lengst historie, men Budapests skinneløse sporvei blomstrer fremdeles - ja, for trolleybussen regnes fremdeles ikke egentlig som busser i Ungarn. De har f.eks. ikke registreringsskilter, bare internnumre, akkurat som trikkene, og de har egne holdeplasskilter som skiller dem fra bussholdeplassene. Der både buss og trolleybuss stopper på samme holdeplass, har holdeplasskiltet symbol for både buss og trolleybuss - og trolleybussene er røde, mens andre busser er blå.

I dag domineres flåten av moderne lavgulvsvogner som ikke er helt bundet av kontaktledningen. Med dieselmotor eller akkumulator kan de kjøre vesentige strekninger uten kontaktledning, kjekt ved driftsforstyrrelser som medfører aat man må kjøre i andre gater enn der kontaktledningen henger, eller når man, som her, kjører trolleybuss for t-bane:

- eller når ruten forlenges, og man ennå ikke har rukket å få på plass kontaktledningen:

Trolleybussnettet har vokst kraftig siden Stalins (offisielle) 70-årsdag i 1949. I dag består det av 15 linjer. Trolleybussen regnes som et viktig, miljøvennlig supplement til trikk og t-bane, og det arbeides med en rekke prospekter for ytterligere utvidelser.

 

Lenke: Over 90 flere trolleybussbilder fra Budapest her, også typer som ikke er vist i innlegget

Utskriftsvennlig

Konteksten

Budapests skinneløse sporvei ·4 Eyolf Berg 4. apr. 2023 kl.0049 #370574 Vist 588 ganger
Produksjonsforbud Nils Carl Aspenberg 29. mai 2023 kl.0335 #372920 (#370574) Vist 526 ganger
  Litt mer presisering Eyolf Berg 29. mai 2023 kl.1251 #372939 (#372920) Vist 512 ganger
    Litt mer presisering Nils Carl Aspenberg 1. juni 2023 kl.0134 #373091 (#372939) Vist 492 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 5340 treff på forum10, og 72583741 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.