|
|
|
|
Litt trolleybussSkribent: Roar
Skrevet: 13. mai 2023 kl.1628 #372254 vist 505 ganger Innlegget er likt av 5 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Som mange vet, fikk Bergen nye trolleybusser for ikke så lenge siden. Disse er beregnet for kombinert drift og har rikelig med batterier. På den gamle trolleybuss-strekningen mellom sentrum og Birkelundstoppen og også på den nye gjennom Laksevåg kjøres det med stengene oppe. Batteriet lades under kjøringen. Gjennom Bergen sentrum er det ikke ledning. Det kjøres på batteridrift og med stengene nede. Legger også inn et par litt tekniske bilder av kjøreledningsdetaljer.
Kalvedalsveien, Bergen 13. mai 2023 foto: Roar
Kalvedalsveien, Bergen 13. mai 2023 foto: Roar
Seksjonsskillebrytere. Legg merke til de korte og isolerte bitene i midten. De forhindrer at slepestykkene drar med seg lysbue over. foto: Roar
Skjøting og kurver.
Ved skjøting brukes skjøtemuffer. Slepestykket må passere lett. Dette er helt annerledes enn hvordan det skjøtes på en sporvei der det kjøres med pantografer.
På trolleybussnett må også kurver passeres lett. Vinkler går ikke. Derfor brukes et stykke metall som bøyes og lager en jevn kurve og ikke knekk. 13. mai 2023 foto: Roar | Utskriftsvennlig | Konteksten | Litt trolleybuss ·2
Roar 13. mai 2023 kl.1628 #372254 Vist 506 ganger Likt av 5
| Skjøtestykker Knut Time 10. juni 2023 kl.2046 #373711 (#372254) Vist 447 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|