|
|
|
|
Litt mer presiseringStartinnlegget har emnet «Budapests skinneløse sporvei» Svar på innlegg #372920 Skribent: Eyolf Berg
Skrevet: 29. mai 2023 kl.1251 #372939 vist 510 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Mnja, men da glemmer du 79 eksemplarer av type 280T, satt i drift i perioden 1976-78. Av de 84 280T-vognene som du nevner, og som ble levert i perioden 1987-1990, er de fleste fremdeles i drift. De er per i dag den vogntypen som er representert med flest eksemplarer i Budapest. (Det finnes 1 Ikarus 411T, 15 412T og 15 435T, samt totalt 52 Solaris-vogner og 15 MAN/Gräf&Stift-vogner som er kjøpt brukt fra Eberswalde. De siste så vi ikke noe til i september i fjor). ZiU-vognene er for lengst historie. De siste ble vel utrangert i 1984? Vi observerte én ZiU museumsvogn som tydeligvis ble brukt på et charteroppdrag.
Og foruten DDR fantes det Ikarus trolleybusser i Bulgaria, Sovjetunionen, Polen og Nord-Korea. Noen av disse ble riktignok ombygget fra dieselbuss til trolleybuss lokalt og da med el-komponenter fra andre leverandører enn Ganz.
Og ja, jeg er klar over "arbeidsfordelingen" innen COMECON. Den medførte bl.a. at Ungarns tidligere blomstrende trikkeproduksjon ble nedlagt. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Budapests skinneløse sporvei ·4
Eyolf Berg 4. apr. 2023 kl.0049 #370574 Vist 587 ganger
| Produksjonsforbud Nils Carl Aspenberg 29. mai 2023 kl.0335 #372920 (#370574) Vist 526 ganger
| Litt mer presisering Eyolf Berg 29. mai 2023 kl.1251 #372939 (#372920) Vist 511 ganger
| Litt mer presisering Nils Carl Aspenberg 1. juni 2023 kl.0134 #373091 (#372939) Vist 491 ganger Likt av 1
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|