Innlegg i MJ

DRIVVERK SYNKRONISERING

Skribent: Gunnar Holm
Skrevet: 23. okt. 2023 kl.1755
#381981 vist 901 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Etter å ha bygget motorvognsettet BM88 (Dovreekspressen) i N-skala med et drivverk i hver ende, ble jeg klar over at neste utfordring var å få drivverkene til å bli enige om hvordan de skulle tolke ordrene fra dekoderne. Dekoderne er identiske ZIMO MX617. Dekoder nr. 2 er klon av dekoder nr. 1, så ordrene de avleverer er identiske, hvis de ellers tolker returspenningene fra motorene likt. Likevel kjemper de to driverkene delvis mot hverandre, selv om de kjører på felles DCC dobbelttraksjons adresse. Årsakene er at det er meget dyrt å fremstille mikromotorer med tilstrekkelig små toleranser til en overkommelig pris. Det samme gjelder også for mekanikken, dvs. det er forskjeller i friksjonsforholdene. Derfor ble det grublet litt mer og resultatet ble et MJ Tacho-Rullefelt, der jeg benytter to micromotorer som generatorer, dvs. en til hver drivaksel i drivverket. Motorene er koblet i paralell og sender spenningen til et voltmeter med innstilt måleområde 0-2 Volt. Nå har jeg laget en PowerPoint-fil, som beskriver rullefeltet og prosessen med å synkronisere drivverkene. En forutsetning for at det virker, er at man kan avlese / innstille DCC hastighetstrinnene i sentralenhetens "styrepult". Jeg håper lenken kan åpnes.

Lenke: DRIVVERK SYNKRONISERING

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.