Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i MJ

Motarbeidende drivverk

Startinnlegget har emnet «DRIVVERK SYNKRONISERING»

Svar på innlegg #382000

Skribent: Erik W J
Skrevet: 24. okt. 2023 kl.1206
#382004 vist 839 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dette fantes også i dampverden. Francis Webb ved London North Western Railway konstruerte damplok med ukoblede aksler, bl.a. Dreadnought Class.

Lokene hadde akselrekkefølge 1AA hvor de to utvendige høytrykksylindrene drev den bakre drivakselen, mens den store innvendige lavtrykksylinderen drev den fremre. Den sistnevnte hadde en omstyring som sørget for at den gikk i den retningen den sist hadde beveget seg.

Normalt var det den bakre drivakselen som satt toget i gang, slik at den fremre drivakselen allerede hadde fått en rotasjon i riktig retning før den fikk damp. Imidlertid ble jo loket bakket for å kobles på toget, og om da den bakre drivakselen begynte å slure (norsk - ikke NSBsk) ved igangsetting begynte den fremre drivakselen å gå bakover. En nokså komplisert innretning til å stå stille med...

Wikipedia-artikkelen beskriver ikke dette fenomenet, men det er det flere andre steder i litteraturen.

Lenke: LNWR_Dreadnought_Class - Wikipedia

Utskriftsvennlig

Konteksten

DRIVVERK SYNKRONISERING ·10 Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1755 #381981 Vist 855 ganger Likt av 1
DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.1807 #381982 (#381981) Vist 850 ganger
  DRIVVERK SYNKRONISERING Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1833 #381983 (#381982) Vist 869 ganger
    DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.2106 #381989 (#381983) Vist 906 ganger
      Drivverk-synkronisering Per H 24. okt. 2023 kl.0649 #381995 (#381989) Vist 911 ganger
Hastighetssynkronisering av to lok med DCC-dekoder Halvard Hovtun 24. okt. 2023 kl.0019 #381994 (#381981) Vist 771 ganger
Motarbeidende drivverk Odd Eeg 24. okt. 2023 kl.0856* #382000 (#381981) Vist 790 ganger Likt av 2
  Motarbeidende drivverk Erik W J 24. okt. 2023 kl.1206 #382004 (#382000) Vist 840 ganger
    Motarbeidende drivverk Gunnar Holm 25. okt. 2023 kl.0204 #382023 (#382004) Vist 799 ganger
BEMF Torgrim Gjelsvik 23. nov. 2023 kl.0851 #383683 (#381981) Vist 378 ganger

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 5794 treff på forum10, og 72396804 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.