Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i MJ

Motarbeidende drivverk

Startinnlegget har emnet «DRIVVERK SYNKRONISERING»

Svar på innlegg #382004

Skribent: Gunnar Holm
Skrevet: 25. okt. 2023 kl.0204
#382023 vist 800 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Fint å se at det er stor interesse for emnet "speed matching", eller hastighetssynkronisering. Jo, jeg har vært innom temmelig mange sider med "prøv, test og prøv igjen" på både engelsk og tysk, samt en del korrespondanse på begge språk, inntil jeg mistet tålmodigheten. De to motorvognene, som har hver sin dekoder og hver sin DCC-adresse kjørte med lik hastighet på noen hastighetstrinn, men på andre var avvikene for store. Derfor utnyttet jeg den visningen av hastighetstrinn, som styrepulten i Digikeijs DR5000 har. På den måten har jeg full kontroll over hva jeg gjør og kan direkte få en måleverdi for drivhjulenes periferihastighet på hvert aktuelt hastighetstrinn. Når disse verdiene er lagt inn i tabellene, som jeg har utviklet, kan jeg se spredningen for hver av motorvognene for hvert hastighetstrinn og dermed avsløre hvor avvikene er størst og korrigere på dem først. Da jeg har valgt å redusere tabelloppløsningen fra 28 trinn (kolonner) til 14 (hvert andet trinn), er oppgaven ganske overkommelig og nøyaktigheten tilstrekkelig. Da motorvognen befinner seg på rullefeltet, kan virkningen av endringen avleses med det samme og legges inn i tabellen. Deretter er det neste for store avvik, som skal reduseres. Og sådan fortsatte jeg til jeg var fornøyd. Da jeg var ferdig kjørte jeg begge motorvognene i consist mode (forspann) etter hverandre over en strekning på ca. 10 m, hvor de beholdt den avstanden de startet med, med varierende hastigheter over hele strekningen. Endringene i avstand var mindre enn ca. 10%. Mht. å koble motorene i paralell og bruke kun en dekoder, så tviler jeg på at returspenningene fra de to motorene i de spenningsløse lukene i DCC-signalet vil gi et sikkert input for regulering av den momentane motorspenningen etter hver luke. Jeg har ikke prøvd, men vil gjerne høre, hvis noen har erfaring med det. Men rent praktisk, blir det litt tett med ledninger og stikk mellom vognene, hvis også motorstrømmen skal gå fra vogn til vogn. Med DCC + lys + motorer blir det 6 ledere. I N-skala blir forbindelsen lett for stiv. Men i HO blir det neppe et problem. I N-skala vil de oppnåelige produksjonstoleransene være relativt store i forhold til størrelsen. Klokkeankermotorene i min BM88 har en diameter på 7 mm og en lengde på 16 mm. Noen få hundredels mm vil ha stor virkning mht. forskjellige momentkrefter i viklingene. Den geometriske nøyaktigheten på viklingene, som danner klokkeankeret vil også påvirke resulatet. I HO vil vil disse virkingene være vesentlig mindre.

Utskriftsvennlig

Konteksten

DRIVVERK SYNKRONISERING ·10 Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1755 #381981 Vist 856 ganger Likt av 1
DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.1807 #381982 (#381981) Vist 851 ganger
  DRIVVERK SYNKRONISERING Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1833 #381983 (#381982) Vist 870 ganger
    DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.2106 #381989 (#381983) Vist 906 ganger
      Drivverk-synkronisering Per H 24. okt. 2023 kl.0649 #381995 (#381989) Vist 911 ganger
Hastighetssynkronisering av to lok med DCC-dekoder Halvard Hovtun 24. okt. 2023 kl.0019 #381994 (#381981) Vist 771 ganger
Motarbeidende drivverk Odd Eeg 24. okt. 2023 kl.0856* #382000 (#381981) Vist 792 ganger Likt av 2
  Motarbeidende drivverk Erik W J 24. okt. 2023 kl.1206 #382004 (#382000) Vist 841 ganger
    Motarbeidende drivverk Gunnar Holm 25. okt. 2023 kl.0204 #382023 (#382004) Vist 801 ganger
BEMF Torgrim Gjelsvik 23. nov. 2023 kl.0851 #383683 (#381981) Vist 379 ganger

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 8058 treff på forum10, og 72399068 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.