Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Årum teglverk - neppe kryssingspor

Startinnlegget har emnet «Hafslundbanen»

Svar på innlegg #38368

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 4. des. 2009 kl.1018
#38373 vist 444 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Sporet på bildet ligger ved en industribedrift og har rampe, så det var nok beregnet for lasting av vogner med bedriftens produkter, og neppe tenkt brukt til kryssinger i den forstand man vanligvis bruker dette begrepet. Om det var sporveksel i begge ender var det nok bare fordi det var ansett som praktisk i forbindelse med utveksling av vogner.
På en bane som Hafslundbanen er det forøvrig ikke noe problem å møtes med to tog ved et spor som bare har sporveksel i den ene enden, eller om det står vogner i det ene sporet, så lenge det er plass til hele det ene toget inne på sporet.

Hvordan var forresten trafikken styrt på Hafslundbanen? På det meste var det jo relativt store avstander og mye aktivitet, og med flere lokomotiver i bruk ville det jo kunne oppstå trafikkmessige utfordringer. Selv om hastighetene var lave ville det jo vært svært upraktisk om to tog møttes på et sted hvor de ikke kunne krysse, så en eller annen form for "togledelse" eller annen styring av trafikken må de jo ha hatt. Var det noe slags signalanlegg på banen?

Utskriftsvennlig

Konteksten

Hafslundbanen ·14 Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.1417* #38222 Vist 719 ganger
Hafslundbanen Jan Arne Rødland 3. des. 2009 kl.1955 #38282 (#38222) Vist 580 ganger
  Switchback Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.2211 #38316 (#38282) Vist 532 ganger
imponerende Torje Braadland 3. des. 2009 kl.2027 #38289 (#38222) Vist 571 ganger
  Hafslundbanen Thor Bjerke 3. des. 2009 kl.2032 #38291 (#38289) Vist 563 ganger
  Takk Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.2212 #38318 (#38289) Vist 527 ganger
    Hafslundbanen Henrik B. Backer 4. des. 2009 kl.0020 #38341 (#38318) Vist 499 ganger
      Hafslundbanen Årum Teglverk Christian Berg 4. des. 2009 kl.0857 #38358 (#38341) Vist 480 ganger
        Årum teglverk Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0911 #38368 (#38358) Vist 467 ganger
          Årum teglverk - neppe kryssingspor H. Lindholm 4. des. 2009 kl.1018 #38373 (#38368) Vist 445 ganger
        Speilvendt bilde Heine Pedersen 9. des. 2009 kl.1202 #39097 (#38358) Vist 330 ganger
      Hafslundbanen Rune Kjenstad 4. des. 2009 kl.1139 #38382 (#38341) Vist 430 ganger
  Hafslundbanen i PS 126 Svein Sando 5. des. 2009 kl.0111 #38512 (#38289) Vist 380 ganger
Bukkran ved saksesporene på Hafslund Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0903 #38367 (#38222) Vist 467 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 17667 treff på forum10, og 72345346 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.