Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Bussen

Batteribussene tåler ikke kulden

Startinnlegget har emnet «Batteribussene tåler ikke kulden»

Svar på innlegg #384650

Skribent: Dag Christian Halvorsen
Skrevet: 6. des. 2023 kl.2004
#384657 vist 1093 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er nok et forbigående fenomen. Når jeg i flypressen omtrent ukentlig leser om de utrolige utviklingene det er i batteriteknologi for fremtidens eldrevne fly (vekt / ytelse), vil dagens litium-ionbatterier snart tilhører fortiden.

Nå i høst har Wright Electric utviklet en batteripakke som yter 1000 kWh per kilo (wh/kg). Da nærmer man seg målet med å kunne lage eldrevne fly for inntil 100 passasjerer.

I lys av det forsvinner nok trolleybussene først.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Batteribussene tåler ikke kulden ·24 Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.1822 #384650 Vist 1066 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Dag Christian Halvorsen 6. des. 2023 kl.2004 #384657 (#384650) Vist 1094 ganger
  Batteribussene tåler ikke kulden Erik W J 6. des. 2023 kl.2009 #384658 (#384657) Vist 1085 ganger
    Råstofftilgang Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2127 #384672 (#384658) Vist 1066 ganger
  Nei og nei! 1 kWh/kg Kjetil Ryen 10. jan. 2024 kl.0929* #386696 (#384657) Vist 737 ganger
    Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Erik W J 9. jan. 2024 kl.1608 #386714 (#386696) Vist 688 ganger
      Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Dag Christian Halvorsen 9. jan. 2024 kl.1631 #386717 (#386714) Vist 691 ganger
        Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Jan Arne Rødland 9. jan. 2024 kl.2027 #386733 (#386717) Vist 686 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Svein Sando 6. des. 2023 kl.2011 #384659 (#384650) Vist 1040 ganger
  Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2124 #384671 (#384659) Vist 1098 ganger
    Vinter i Norge? Thor Bjerke 6. des. 2023 kl.2136* #384675 (#384671) Vist 1078 ganger
      Vinter i Norge? Svein Julton 14. des. 2023 kl.1622 #385185 (#384675) Vist 910 ganger
    Vinter i Norge? Åge Lybekbråten 6. des. 2023 kl.2151 #384677 (#384671) Vist 1096 ganger
      Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2213 #384679 (#384677) Vist 1061 ganger
      Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Øyvind Berg 6. des. 2023 kl.2241* #384680 (#384677) Vist 1162 ganger
        Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Knut Andvord 6. des. 2023 kl.2244 #384681 (#384680) Vist 1142 ganger
        Akselrekkefølgebetegnelse for busser? Svein Sando 7. des. 2023 kl.2216 #384750 (#384680) Vist 1085 ganger
          Akselrekkefølgebetegnelse for busser Øyvind Berg 27. des. 2023 kl.1553* #385827 (#384750) Vist 927 ganger
Batteribussene tåler kulden! Svein Julton 14. des. 2023 kl.1625 #385186 (#384650) Vist 905 ganger
  200 innstilte avganger Eyolf Berg 9. jan. 2024 kl.1307* #386706 (#385186) Vist 731 ganger
    200 innstilte avganger Olaf Bjerknes 9. jan. 2024 kl.1326 #386708 (#386706) Vist 731 ganger
      200 innstilte avganger Erik W J 9. jan. 2024 kl.1503 #386712 (#386708) Vist 780 ganger
        På tide å gå over til trolleybusser... Carl Frederik Thorsager 9. jan. 2024 kl.1732* #386721 (#386712) Vist 748 ganger
          På tide å gå over til trolleybusser... Knut Andvord 13. jan. 2024 kl.2236 #387012 (#386721) Vist 632 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 740 treff på forum10, og 72579141 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.