Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Bussen

Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet

Startinnlegget har emnet «Batteribussene tåler ikke kulden»

Svar på innlegg #384677

Skribent: Øyvind Berg
Skrevet første gang: 6. des. 2023 kl.2241
*Endret: 6. des. 2023 kl.2241
#384680 vist 1165 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Alle lavgulv leddbusser i Norge har drivakselen "på tilhengeren". Drivaksel foran leddet er noe som tilhører fortiden på leddbusser med forbrenningsmotor, da man fortsatt hadde front- eller midtmotor.

Men nå som man etter hvert har elektrisk framdrift på bussene så kommer det løsninger med drivakselen på rett plass, fordi man ikke lenger er avhengig av en mekanisk kraftoverføring fra motor til hjul. Det første eksemplet er Van Hool metrobussene i Trondheim fra 2019 som har en elektrisk motor på hver av 2. og 3. aksel (8x4*4). Disse er riktignok ikke batteribusser, men de er seriellhybrider, som vil si at dieselmotoren i hekken kun fungerer som generator for elmotorene (i motsetning til parallellhybrid, der den også driver direkte via en girkasse).
MAN leverer også med dobbel drivaksel på batteriutgaven av sin nyeste leddbussmodell. Siden i fjor sommer har Tide Buss én i trafikk i Trondheim med drift på både 2. og 3. aksel (6x4). Og om få dager setter Unibuss 17 stykker av akkurat samme modell i drift på et nytt anbud i Ruterland. Disse bør ha god sjanse til å unngå å sakse.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Batteribussene tåler ikke kulden ·24 Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.1822 #384650 Vist 1067 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Dag Christian Halvorsen 6. des. 2023 kl.2004 #384657 (#384650) Vist 1096 ganger
  Batteribussene tåler ikke kulden Erik W J 6. des. 2023 kl.2009 #384658 (#384657) Vist 1089 ganger
    Råstofftilgang Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2127 #384672 (#384658) Vist 1069 ganger
  Nei og nei! 1 kWh/kg Kjetil Ryen 10. jan. 2024 kl.0929* #386696 (#384657) Vist 740 ganger
    Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Erik W J 9. jan. 2024 kl.1608 #386714 (#386696) Vist 692 ganger
      Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Dag Christian Halvorsen 9. jan. 2024 kl.1631 #386717 (#386714) Vist 697 ganger
        Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Jan Arne Rødland 9. jan. 2024 kl.2027 #386733 (#386717) Vist 692 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Svein Sando 6. des. 2023 kl.2011 #384659 (#384650) Vist 1041 ganger
  Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2124 #384671 (#384659) Vist 1098 ganger
    Vinter i Norge? Thor Bjerke 6. des. 2023 kl.2136* #384675 (#384671) Vist 1081 ganger
      Vinter i Norge? Svein Julton 14. des. 2023 kl.1622 #385185 (#384675) Vist 911 ganger
    Vinter i Norge? Åge Lybekbråten 6. des. 2023 kl.2151 #384677 (#384671) Vist 1099 ganger
      Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2213 #384679 (#384677) Vist 1062 ganger
      Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Øyvind Berg 6. des. 2023 kl.2241* #384680 (#384677) Vist 1166 ganger
        Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Knut Andvord 6. des. 2023 kl.2244 #384681 (#384680) Vist 1145 ganger
        Akselrekkefølgebetegnelse for busser? Svein Sando 7. des. 2023 kl.2216 #384750 (#384680) Vist 1089 ganger
          Akselrekkefølgebetegnelse for busser Øyvind Berg 27. des. 2023 kl.1553* #385827 (#384750) Vist 932 ganger
Batteribussene tåler kulden! Svein Julton 14. des. 2023 kl.1625 #385186 (#384650) Vist 907 ganger
  200 innstilte avganger Eyolf Berg 9. jan. 2024 kl.1307* #386706 (#385186) Vist 734 ganger
    200 innstilte avganger Olaf Bjerknes 9. jan. 2024 kl.1326 #386708 (#386706) Vist 734 ganger
      200 innstilte avganger Erik W J 9. jan. 2024 kl.1503 #386712 (#386708) Vist 784 ganger
        På tide å gå over til trolleybusser... Carl Frederik Thorsager 9. jan. 2024 kl.1732* #386721 (#386712) Vist 750 ganger
          På tide å gå over til trolleybusser... Knut Andvord 13. jan. 2024 kl.2236 #387012 (#386721) Vist 635 ganger

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 14150 treff på forum10, og 72592551 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.