Innlegg i MJ

Bilde av sporsperre

Startinnlegget har emnet «Låser for lastespor»

Svar på innlegg #385772

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 26. des. 2023 kl.1949
*Endret: 26. des. 2023 kl.2014
#385781 vist 758 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Bilde av sporsperre.
Som du ser, er det to låser med hvert sitt deksel. Den ene er normalt tom, i den andre sitter nøkkelen til sporvekselen. Både sperra og sporveksen er låst i normalstilling og kan ikke betjenes/legges om.

Når det skal utføres skifting på dette sidesporet, setter man den kontrollåsnøkklene man har med seg inn i den tomme låsen og vrir om. Deretter legges sperra av. Så tar man ut nøkkelen som hører til den tilhørende sporvekselen fra den andre holderen. Sporsperra er nå låst i avlagt stilling og kan ikke uten videre legges på igjen. Til slutt tar man med sporvekselnøkkelen og låser opp sporvekselen.

Motsatt prosess når skiftingen er ferdig.
Til slutt leveres eller plasseres sporsperrenøkkelen der dette skal gjøres.

A-lås: Nøkkelholder lokalt ved sporvekselen.
B-lås: Tilbake til den stasjonen der man fikk den utlevert.
D-lås: Enten tilbake til der man fikk den eller videre til neste stasjon.

S-lås: Sporveksler inne på en stasjon. Frigis av togekspedidør på betjent stasjon eller av togleder på fjernstyrt stasjon. Se filmen, fea ca. 1 minutt og 15 sekunder fra start.
A-, B og D-lås gjelder sidespir på linjen.
Nyeste låstype er E-lås. Elektrisk sikret lås.

Lenke: Youtube

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.