|
|
|
|
Akselrekkefølgebetegnelse for busserStartinnlegget har emnet «Batteribussene tåler ikke kulden» Svar på innlegg #384750 Skribent: Øyvind Berg
Skrevet første gang: 27. des. 2023 kl.1553 *Endret: 27. des. 2023 kl.1553
#385827 vist 929 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ja, man kan absolutt si at det er tilsvarende, og forøvrig gjelder det for veigående kjøretøyer generelt, uten at jeg vet helt hvem som har definert det eller hvilke avgrensninger som finnes. Jeg har satt meg litt inn i det, men er ikke akkurat noen ekspert. Det mest grunnleggende som alle produsenter bruker er tallet før x'en som definerer antall hjul, og tallet etter som definerer antall drivhjul. Men i tillegg har man noen mer detaljerte som bare enkelte produsenter i det hele tatt bruker, og i så måte er Scania en av de flinkeste til å bruke detaljerte betegnelser. Hverken Van Hool eller MAN bruker de betegnelsene som jeg nevnte i forrige innlegg. Tallet etter gangetegnet (stjerne) angir totalt antall aksligner som svinges (inkludert framaksel) når sjåføren vrir på rattet, eller som i leddbussenes tilfelle som en direkte konsekvens av svingen på leddet. Når det gjelder vanlige 3-akslede busser (boggibusser), så gjør man forskjell på 6x2 der den bakerste akslingen er stiv eller bare følger med som en svingbar løpeaksel, og 6x2*4 der den bakerste akslingen blir styrt hydraulisk basert på rattutslag. Men det er mange produsenter som aldri har med dette i betegnelsene. Man har i tillegg skråstrek, og tallet etter dette angir hvor mange løpeaksler som finnes mellom framaksel og drivaksel. De fleste moderne leddbusser med motor og drivaksel på "tilhengeren" er dermed 6x2/2. Tvillinghjul, der to hjul står felg mot felg utenpå hverandre, har ingen egen betegnelse, så en vanlig 2-akslet personbil og buss vil begge være 4x2 eller 4x4. Jeg vet heller ikke om det finnes noe egen betegnelse for framhjlsdrift. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Batteribussene tåler ikke kulden ·24
Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.1822 #384650 Vist 1066 ganger
| Batteribussene tåler ikke kulden Dag Christian Halvorsen 6. des. 2023 kl.2004 #384657 (#384650) Vist 1095 ganger
| Batteribussene tåler ikke kulden Erik W J 6. des. 2023 kl.2009 #384658 (#384657) Vist 1086 ganger
| Råstofftilgang Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2127 #384672 (#384658) Vist 1066 ganger
| Nei og nei! 1 kWh/kg Kjetil Ryen 10. jan. 2024 kl.0929* #386696 (#384657) Vist 737 ganger
| Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Erik W J 9. jan. 2024 kl.1608 #386714 (#386696) Vist 688 ganger
| Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Dag Christian Halvorsen 9. jan. 2024 kl.1631 #386717 (#386714) Vist 691 ganger
| Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Jan Arne Rødland 9. jan. 2024 kl.2027 #386733 (#386717) Vist 687 ganger
| Batteribussene tåler ikke kulden Svein Sando 6. des. 2023 kl.2011 #384659 (#384650) Vist 1041 ganger
| Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2124 #384671 (#384659) Vist 1098 ganger
| Vinter i Norge? Thor Bjerke 6. des. 2023 kl.2136* #384675 (#384671) Vist 1079 ganger
| Vinter i Norge? Svein Julton 14. des. 2023 kl.1622 #385185 (#384675) Vist 910 ganger
| Vinter i Norge? Åge Lybekbråten 6. des. 2023 kl.2151 #384677 (#384671) Vist 1097 ganger
| Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2213 #384679 (#384677) Vist 1062 ganger
| Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Øyvind Berg 6. des. 2023 kl.2241* #384680 (#384677) Vist 1164 ganger
| Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Knut Andvord 6. des. 2023 kl.2244 #384681 (#384680) Vist 1144 ganger
| Akselrekkefølgebetegnelse for busser? Svein Sando 7. des. 2023 kl.2216 #384750 (#384680) Vist 1088 ganger
| Akselrekkefølgebetegnelse for busser Øyvind Berg 27. des. 2023 kl.1553* #385827 (#384750) Vist 930 ganger
| Batteribussene tåler kulden! Svein Julton 14. des. 2023 kl.1625 #385186 (#384650) Vist 906 ganger
| 200 innstilte avganger Eyolf Berg 9. jan. 2024 kl.1307* #386706 (#385186) Vist 733 ganger
| 200 innstilte avganger Olaf Bjerknes 9. jan. 2024 kl.1326 #386708 (#386706) Vist 732 ganger
| 200 innstilte avganger Erik W J 9. jan. 2024 kl.1503 #386712 (#386708) Vist 781 ganger
| På tide å gå over til trolleybusser... Carl Frederik Thorsager 9. jan. 2024 kl.1732* #386721 (#386712) Vist 749 ganger
| På tide å gå over til trolleybusser... Knut Andvord 13. jan. 2024 kl.2236 #387012 (#386721) Vist 633 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|