Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Bussen

Nei og nei! 1 kWh/kg

Startinnlegget har emnet «Batteribussene tåler ikke kulden»

Svar på innlegg #384657

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 9. jan. 2024 kl.0812
*Endret: 10. jan. 2024 kl.0929
#386696 vist 739 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg himlet med øynene da jeg leste 1000 kWh/kg for Wright Electrics "nye" batteriteknologi.

Det dreier seg om 1000 Wh/kg (1 kWh/kg) som du korrekt skriver i parentesen. Firmaet sier heller ikke noe om det er 1 kWh/kg "råbatteri" eller ferdig batteri til bruk. Jeg gjetter på at det nok gjelder "råbatteri" (uten kasse og ledninger) for da er det lettere å selge høye tall.

En viss mengde kaldt vann i blodet gjelder ved alle disse oppkomlingenes oppskrytte "nye" teksnologier. Wright Electric sier for eksempel intet om hva de driver med og det virker bare som skryt. Det er mye, svært mye, subsidier å hente på "ny" teknologi, bare se på alle batterifabrikkene som ville til Norge grunnet billig vannkraft og store subsidier: I det regjeringa skrudde igjen krana, skulle de plutselig (nesten) alle til USA der det var bedre "forretningsklima" = mere subsisider.

Det kommer nok bedre batterier, men jeg tror det er de store firma som er driverne her og utviklingen viser at ting tar tid. Ressurssituasjonen for materialer til alle disse batteriene er også uavklart, for å si det mildt.

Lenke: Om Wright Electrics batterier

Utskriftsvennlig

Konteksten

Batteribussene tåler ikke kulden ·24 Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.1822 #384650 Vist 1067 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Dag Christian Halvorsen 6. des. 2023 kl.2004 #384657 (#384650) Vist 1096 ganger
  Batteribussene tåler ikke kulden Erik W J 6. des. 2023 kl.2009 #384658 (#384657) Vist 1089 ganger
    Råstofftilgang Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2127 #384672 (#384658) Vist 1069 ganger
  Nei og nei! 1 kWh/kg Kjetil Ryen 10. jan. 2024 kl.0929* #386696 (#384657) Vist 740 ganger
    Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Erik W J 9. jan. 2024 kl.1608 #386714 (#386696) Vist 692 ganger
      Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Dag Christian Halvorsen 9. jan. 2024 kl.1631 #386717 (#386714) Vist 697 ganger
        Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Jan Arne Rødland 9. jan. 2024 kl.2027 #386733 (#386717) Vist 691 ganger
Batteribussene tåler ikke kulden Svein Sando 6. des. 2023 kl.2011 #384659 (#384650) Vist 1041 ganger
  Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2124 #384671 (#384659) Vist 1098 ganger
    Vinter i Norge? Thor Bjerke 6. des. 2023 kl.2136* #384675 (#384671) Vist 1081 ganger
      Vinter i Norge? Svein Julton 14. des. 2023 kl.1622 #385185 (#384675) Vist 911 ganger
    Vinter i Norge? Åge Lybekbråten 6. des. 2023 kl.2151 #384677 (#384671) Vist 1099 ganger
      Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2213 #384679 (#384677) Vist 1062 ganger
      Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Øyvind Berg 6. des. 2023 kl.2241* #384680 (#384677) Vist 1165 ganger
        Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Knut Andvord 6. des. 2023 kl.2244 #384681 (#384680) Vist 1145 ganger
        Akselrekkefølgebetegnelse for busser? Svein Sando 7. des. 2023 kl.2216 #384750 (#384680) Vist 1089 ganger
          Akselrekkefølgebetegnelse for busser Øyvind Berg 27. des. 2023 kl.1553* #385827 (#384750) Vist 932 ganger
Batteribussene tåler kulden! Svein Julton 14. des. 2023 kl.1625 #385186 (#384650) Vist 907 ganger
  200 innstilte avganger Eyolf Berg 9. jan. 2024 kl.1307* #386706 (#385186) Vist 734 ganger
    200 innstilte avganger Olaf Bjerknes 9. jan. 2024 kl.1326 #386708 (#386706) Vist 734 ganger
      200 innstilte avganger Erik W J 9. jan. 2024 kl.1503 #386712 (#386708) Vist 784 ganger
        På tide å gå over til trolleybusser... Carl Frederik Thorsager 9. jan. 2024 kl.1732* #386721 (#386712) Vist 750 ganger
          På tide å gå over til trolleybusser... Knut Andvord 13. jan. 2024 kl.2236 #387012 (#386721) Vist 635 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 13465 treff på forum10, og 72591866 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.