Kjøre forbi hverandre på batteriet?Startinnlegget har emnet «Exit elbuss?» Svar på innlegg #387005 Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 16. jan. 2024 kl.0727 *Endret: 16. jan. 2024 kl.0728
#387177 vist 1483 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Dette skjønner jeg ikke, er ikke poenget med trolleybusser med "store" batterier nettoppa t de kan kjøres utover dekningsområdet for trolleystengene? Selv i Oslo kunne trolleybussene kjøres litt på batteriet (var det to batterier som ble seriekoblet?) for nettopp å hjelpe seg i vanskelige trafikksituasjoner. Konduktøren måtte ut og først trekke ned og deretter spore på igjen trolleystengene, men med moderne enpersons (henbetjent?) trolleybusser sporer vel stengene på selv. Jeg vet ikke om det er slik i Bergen? Bergens løsning gjør vel også at anlegget unngår mange kryss med trikken og en reduksjon av "spagettien"i lufta, noe som i sin tid jo gjorde at flere byer fikk trykkluftrikker og "Märklin-systemer" med spenningssatte metallpunkter under vogna som et slepestykke tok strømmen med (eksemplene er fra Paris). Dette systemet med spenningsatte punkter mener jeg har dukket opp igjen, men jeg husker ikke hvor. Trykklufttrikkene hadde lange ladetider (trykkluft!) på endestasjonene og vognene frøs helt ned også om sommerne da ekspanderende luft jo tar energi fra omgivelsene. Systemet med de elektriserte punktene var komplisert med et stort hjul med kontakter som ble , drevet fram et hakk hver gang slepestykket under vogna spenningssatte neste punkt. Systemet ble framvist på utstilling i Lyons i 1894 og innført i Paris på én linje i 1896. Av og til stoppet hjulet og elektriserte punkter var åpne for dyr og menensker... og vogna måtte så dyttes tilbake av passasjerene... Systemet var funnet opp av ingeniør Olivier Vuilleumier og punktene var plassert i 2,5 meters avstand, 5 mm over gata. Lenken nedenfor viser til en side som litt nede på siden omtaler systemet med overskriften: The Romainville tramway. I 1925 var det 1111 (!) kilometer trikkespor i Paris med 122 liner, men 14. august 1938 var alt borte, ofret for at bilene skulle komme fram. Den nye trikken i Paris er en helt annen historie. Lenke: Beskrivelse av trikken i Romainville. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Exit elbuss? ·37
Eyolf Berg 13. jan. 2024 kl.2116 #387001 Vist 1667 ganger
|
Elektriske busser Roar 13. jan. 2024 kl.2126 #387005 (#387001) Vist 1720 ganger
|
Kjøre forbi hverandre på batteriet? Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0728* #387177 (#387005) Vist 1484 ganger
|
Påsporingspunkter i Bergen Eyolf Berg 16. jan. 2024 kl.1631 #387203 (#387177) Vist 1419 ganger
|
Påsporingspunkter i Bergen Roar 16. jan. 2024 kl.1638* #387204 (#387203) Vist 1425 ganger
|
Påsporingspunkter i Bergen Eyolf Berg 16. jan. 2024 kl.1859 #387212 (#387204) Vist 1399 ganger
|
Exit elbuss? Knut Andvord 13. jan. 2024 kl.2234 #387011 (#387001) Vist 1642 ganger
|
Exit elbuss? J. H. Haugen 13. jan. 2024 kl.2254 #387014 (#387001) Vist 1611 ganger
|
Exit elbuss? Herman 13. jan. 2024 kl.2258 #387015 (#387001) Vist 1626 ganger
|
Exit elbuss? Jan Arne Rødland 14. jan. 2024 kl.1206 #387040 (#387015) Vist 1590 ganger
|
"Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7" Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0823* #387179 (#387015) Vist 1431 ganger Likt av 1
|
Exit elbuss? Kanskje dårlig planlegging? Svein Sando 14. jan. 2024 kl.1406 #387053 (#387001) Vist 1555 ganger
|
Exit elbuss? Kanskje dårlig planlegging? Hans-Ole Sveia 14. jan. 2024 kl.1438* #387055 (#387053) Vist 1585 ganger
|
Exit elbuss? Kanskje dårlig planlegging? Hans-Ole Sveia 14. jan. 2024 kl.1457* #387057 (#387055) Vist 1595 ganger
|
Exit elbuss? Kanskje dårlig planlegging? Hans-Ole Sveia 14. jan. 2024 kl.1509 #387059 (#387057) Vist 1658 ganger
|
Ebusco + Oslo = nei Knut Andvord 14. jan. 2024 kl.1855 #387092 (#387059) Vist 1647 ganger
|
Ebusco + Oslo = nei Hans-Ole Sveia 14. jan. 2024 kl.1900 #387093 (#387092) Vist 1618 ganger
|
El buss i Trondheim nå Svein Sando 18. jan. 2024 kl.0825 #387341 (#387055) Vist 1276 ganger Likt av 1
|
Volvo 7900 Electric Morten W 18. jan. 2024 kl.0839 #387343 (#387341) Vist 1287 ganger
|
Volvo 7900 Electric Hans-Ole Sveia 18. jan. 2024 kl.0915 #387345 (#387343) Vist 1261 ganger
|
El buss i Trondheim nå Hans-Ole Sveia 19. jan. 2024 kl.1020* #387419 (#387341) Vist 1204 ganger
|
Elbusser i Trondheim Morten W 14. jan. 2024 kl.1709 #387074 (#387053) Vist 1625 ganger Likt av 1
|
Elbusser og batteritog Dag Christian Halvorsen 14. jan. 2024 kl.1836 #387091 (#387074) Vist 1579 ganger
|
Elbusser og batteritog Erik W J 14. jan. 2024 kl.2213 #387108 (#387091) Vist 1560 ganger
|
Elbusser og batteritog Morten Tranøy 15. jan. 2024 kl.0922 #387118 (#387091) Vist 1524 ganger
|
Snø i Oslo stoppet trafikken. Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0737* #387178 (#387053) Vist 1481 ganger
|
Snø i Oslo stoppet trafikken. Roar 16. jan. 2024 kl.0913 #387184 (#387178) Vist 1467 ganger
|
Snø Roar 16. jan. 2024 kl.1202* #387196 (#387184) Vist 1441 ganger
|
Snø i Oslo stoppet trafikken Erik W J 16. jan. 2024 kl.1153* #387192 (#387178) Vist 1417 ganger Likt av 1
|
Kjetting Haakon Espe 18. jan. 2024 kl.1343 #387370 (#387178) Vist 1300 ganger
|
Elbusser, neste runde Jan Arne Rødland 7. feb. 2024 kl.2138 #388783 (#387370) Vist 1015 ganger
|
Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1315 #388830 (#387370) Vist 1082 ganger
|
Kjetting og hjulbue Herman 8. feb. 2024 kl.1329* #388832 (#388830) Vist 1115 ganger
|
Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 8. feb. 2024 kl.1824 #388849 (#388832) Vist 1096 ganger
|
Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1943* #388853 (#388832) Vist 1099 ganger
|
Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 9. feb. 2024 kl.1005 #388883 (#388853) Vist 1057 ganger
|
Kjetting og hjulbue Erik W J 9. feb. 2024 kl.1034* #388890 (#388883) Vist 1091 ganger
|