Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder Trikken

B-vognene

Skribent: Erik W J
Skrevet: 28. feb. 2024 kl.1356
#390224 vist 907 ganger
Innlegget er likt av 3

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det ble skrevet noe om B-vognenes nykker i en annen tråd. Dette skrev jeg noe om på LTFs forum på Facebook, og her kommer en oppdatert versjon av det samme.

B-vognene hadde fungert bra i mange år på Lilleaker-Østensjøbanen. Opprinnelig var det trykkluftbremsen som var driftsbremsen på disse - motstandsbremsen i kombinasjon med skinnebremsene var for virkelig glatt føre og som farebrems. Disse bremsene var på en måte forriglet siik at en ikke fikk brukt dem samtidig. Det var ‘idiotsikkert’ enten eller.

På 50-tallet ville Sporveien spare bremseklosser og bygget om vognene slik at en kunne kombinere trykkluftbremsen med motstandsbremsen, slik en gjorde på Kolsåsbanens C-vogner. Det fungerte tilsynelatende bra i mange år mens en hadde førere som var godt vant til disse vognene.

Etter en kortvarig dvale ble B-vognene satt i drift igjen da pendeldriften Jar-Ljabru ble etablert i 1974. Da ble det mange uerfarne B-vognsførere som i tillegg også skulle ta seg av billettsalget. Det vanskelige var å innøve riktig reaksjon i faresituasjoner. Det var helt naturlig å ville bruke begge bremser samtidig - med låste hjul som resultat. Neste reaksjon var da å løse ut - noe som også forlenget bremseveien. Riktig gode bremser var det om en gjorde det riktig, men… - «kvitt eller dobbelt» sa noen. Faktisk var det ingen vogner som kunne bremse så godt som B-vognene i en faresituasjon - fra 40 km/h målte vi en retardasjon på hele 4,2 m/s².

Mange førere ble - med god grunn - usikre på B-vognene. Vi som etter hvert ‘knakk koden’ elsket dem, men det ble gjerne noen dårlige opplevelser på veien dit.

B-vognene var forstadsbanevogner mens E-vognene var bytrikker. Grunnen til at B-vognene normalt skulle bremses med trykkluftbrems var at motorene ikke tålte så godt nedbremsinger fra stor hastighet - toppfarten var 65 km/h. I byen - hvor E-vognene opprinnelig gikk - skulle en den gangen ikke kjøre over 40 km/h. Overgangen til bruk av motstandsbrems på B-vognene og overføring av E-vognene til forstadsbanene førte med seg mange brente motorer - og viklerne fikk litt å gjøre.

I etterpåklokskapens lys skulle en nok latt være å bygge om vognene den gangen på 50-tallet.

Et annet problem ble trykkluftanleggene. Ved mye bruk av luft - til f.eks. sanding - fikk vi trykksenkning i hovedledningen og tjuvbremsing. Omkring 1980 fikk vi en gjennomgang av trykkluftanleggene av en med rett kompetanse fra NSB vst. Grorud, og etter det fungerte de riktig bra.


forstørrt251122-B-vogn195-kollisjon-Nationaltheatret-1981-07-19_3000-fotoEWJohanssoncopy.jpg

En av flere B-vognskollisjoner. Skadene kunne se alvorlige ut, men selvbærende aluminiumsvognkasse sørget for at de ikke forplantet seg. Verkstedet på Avløs fikk dem ut i trafikk igjen på forbausende kort tid.
OS: B1 nr. 195
Stortingsgata
19. juli 1981
foto: Erik W. Johansson


Utskriftsvennlig

Konteksten

B-vognene ·11 Erik W J 28. feb. 2024 kl.1356 #390224 Vist 908 ganger Likt av 3
191 Roar 28. feb. 2024 kl.1513 #390233 (#390224) Vist 794 ganger
B-vognene, bremsesystem Ø.K.Faye 1. mars 2024 kl.2040* #390397 (#390224) Vist 716 ganger Likt av 2
  B-vognene, bremsesystem Erik W J 1. mars 2024 kl.2154* #390408 (#390397) Vist 696 ganger Likt av 1
Gullfiskene hadde trestendere med aluminumplater Kjetil Ryen 7. mars 2024 kl.1258 #390715 (#390224) Vist 554 ganger
  Gullfiskene hadde selvbærende vognkasse Henrik B. Backer 7. mars 2024 kl.1355 #390720 (#390715) Vist 536 ganger
  Gullfiskene hadde selvbærende aluminiumsvognkasse Erik W J 7. mars 2024 kl.1537* #390726 (#390715) Vist 558 ganger
    Gullfiskene hadde selvbærende aluminiumsvognkasse Thor Bjerke 7. mars 2024 kl.1744 #390731 (#390726) Vist 562 ganger
      Gullfiskene hadde selvbærende aluminiumsvognkasse Roar 7. mars 2024 kl.1754 #390732 (#390731) Vist 565 ganger
      Bildet fra Strømmens Værksted er jo klargjørende Kjetil Ryen 7. mars 2024 kl.1824 #390735 (#390731) Vist 565 ganger
Hvorfor vognførerstolen stod løst på gulvet... Kjetil Ryen 16. mars 2024 kl.0953* #390736 (#390224) Vist 533 ganger

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 11207 treff på forum10, og 72664301 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.