Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Bratsberg- og Tinnosbanens strømforsyning

Startinnlegget har emnet «Omformervogner»

Svar på innlegg #391433

Skribent: Simen P. Aasheim
Skrevet: 17. mars 2024 kl.2015
#391455 vist 711 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Bratsbergbanen ble elektrifisert da fjernledningen fra Skollenborg og Hakavik kraftstasjon ble bygget fram til Nordagutu i 1936. Her ble det etablert en trafostasjon og spenningen transformert ned fra 55kV til 15kV ut til kontaktledningen.

Fra før var Tinnosbanen (Notodden-Tinnoset) blitt elektrifisert i 1911. Strømforsyningen til Tinnosbanen ble levert av to stasjonære roterende omformere, plassert i Svelgfoss kraftstasjon, som leverte 10kV. Senere ble omformerne i Svelgfoss faset ut og Tinnosbanen ble elektrisk sammenkoblet på Notodden med Bratsbergbanen. Spenningen ble da hevet til 15kV. Er det noen som vet når dette skjedde?

I 1954 ble Nordagutu omformerstasjon satt i drift, og som bidro til ytterligere forsterkning av strømforsyningen.

forstørrt251414-IMG_2104.jpg

Nordagutu trafostasjon. Fjernledningen (55kV, 16 2/3Hz) fra Skollenborg og Hakavik kommer inn her og fortsetter videre til Neslandsvatn trafostasjon.
Nordagutu
17. mar. 2024
foto: Simen P. Aasheim
Utskriftsvennlig

Konteksten

Omformervogner ·18 Thor Bjerke 16. mars 2024 kl.2116 #391397 Vist 848 ganger
Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2132 #391398 (#391397) Vist 786 ganger
Omformervogner Roar 16. mars 2024 kl.2226 #391403 (#391397) Vist 769 ganger
Omformervogner Bjørn Halling 16. mars 2024 kl.2253 #391406 (#391397) Vist 773 ganger
  Omformervogner Erik W J 16. mars 2024 kl.2355* #391409 (#391406) Vist 768 ganger
    Omformervogner H. Lindholm 17. mars 2024 kl.0014* #391411 (#391409) Vist 772 ganger
      Omformervogner Hans-Ole Sveia 17. mars 2024 kl.0029 #391412 (#391411) Vist 762 ganger
        Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0814* #391414 (#391412) Vist 748 ganger
          Omformervogner Thor Bjerke 17. mars 2024 kl.0815 #391415 (#391414) Vist 770 ganger
  Roterende omformer Roar 16. mars 2024 kl.2351* #391410 (#391406) Vist 792 ganger Likt av 1
    Noen kan rulle, andre står stille Nils Chr Hagen 17. mars 2024 kl.1923* #391433 (#391410) Vist 722 ganger
      Omformervogner Jan Arne Rødland 17. mars 2024 kl.1822* #391445 (#391433) Vist 763 ganger
        Homlia omformer Kjetil Ryen 4. apr. 2024 kl.1538* #391559 (#391445) Vist 615 ganger
      Sokna kraftverk ved Lundamo Terje Andersen 17. mars 2024 kl.1834 #391446 (#391433) Vist 742 ganger
        Stasjonære omformeraggregater Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.1945 #391450 (#391446) Vist 712 ganger
      Noen kan rulle, andre står stille Morten Tranøy 17. mars 2024 kl.1950 #391451 (#391433) Vist 695 ganger
        Ski omformer hadde to fast monterte omformere Kjetil Ryen 19. mars 2024 kl.1226* #391557 (#391451) Vist 572 ganger
      Bratsberg- og Tinnosbanens strømforsyning Simen P. Aasheim 17. mars 2024 kl.2015 #391455 (#391433) Vist 712 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 1096 treff på forum10, og 72579497 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.