Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Galleriet

Om å hogge seg til materiellmangel?

Startinnlegget har emnet «BM 69C nr. 69.044 har senket strømavtager for siste gang.»

Svar på innlegg #392087

Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 26. mars 2024 kl.1003
#392096 vist 745 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Først litt drodling om typebetegnelse:

For meg blir det alltid uvant å ikke lese den ombygde serien med C-sett betegnet som Type 69C-II, altså to-tallet som romertall. Dette går igjen i mye dokumentasjon og medfører at ved søk i ulike databaser og systemer, kan brukeren gjøre flere bommerter ved å skrive inn alternativene: C-II, C-ll, C-||, CII, Cll, C||. 

 

Utfasingen:

Når det blir snakk om hvorfor et togsett av Type 69C-II blir utfaset og deretter hugget, så stusser jeg ofte på fokuset etter å finne grunnen blant typiske utsagn som at de er altfor  kostbare i daglig drift, eller på grunn av akkurat en del, eller en komponent. Men selv om det fortsatt er noen som betrakter disse kjøretøyene som "Vy sine tog", så er virkeligheten noe helt annet, både innen eierforhold og muligens også anvarsforhold. Jeg har ikke gravd så nøye i akkurat hvor ansvarsforholdet for den tekniske tillstanden er plassert, eller fordelt. Men jeg føler meg ganske sikker på ett eller annet sted sitter noen med et ansvar over hvilken tilstand togsettene generelt er i, også muligens på eiersiden? 

Det er tross alt snakk om kjøretøy hvor vognkasser, trykkluftanlegg, elektrisk anlegg etc. begynner å nærme seg en brukstid på 50 år. Selv tenker jeg at grunnen til utfasing og hugging av akkurat disse kjøretøyene enkelt kan forklares med: Generell teknisk tillstand. Et svar som ihverftall holder for meg.

De samme paralleller kan vi trekke til gammelt  rullende materiell, som NJK har plukket seg ut for å muligens bevare. En gammel vogn blir overtatt og tatt vare på, etter noen år blir den hugget, (finnes sikkert en rekke eksempler). "Hvorfor ble den vognen hugget?" spør noen. Typisk svar: "Vogna var generelt dårlig og ikke noe å ta vare på". Et svar som er godt nok for meg, noen skal tross alt stå ansvarlig for at den skal frakte mennesker trygt. 

 

Materiellmangel:

Vil det være helt bak mål å påstå at norsk jernbane mangler en hel generasjon med lokaltogsmateriell mellom type 72 og type 75? Denne manglende generasjon lokaltogsmateriell kunne eventuelt ha vært en langt større flåte med type 72. Men det var det neppe mange som ville se for seg for snart 20 år siden. 

 

Litt drodling om begreper:

Savner den tiden hvor man kunne skrive "rullende materiell" og ikke "kjøretøy", men fallhøyden er neppe stor i det sanne sammensurium mellom begreper. Det som egentlig er "Kjøretøy" har blitt "Tog", Det som egentlig er er "Tog" eller "Skift", er oftere "Kjøring" eller mer "Kjøringa". Det som mange husker som et "Motorvognsett" er både egentlig "kjørtøy", men helst omtalt som "Tog". Derimot kan "Lokomotiv" fortsatt være "Lokomotiv" i tillegg til å være et "Kjøretøy", ellers kunne man ikke ha kjørt "Hjelpelokomotiv" men måtte ha nøyd seg med "Hjelpekjøretøy", for "Hjelpetog" er noe helt annet.

 

 

Utskriftsvennlig

Konteksten

BM 69C nr. 69.044 har senket strømavtager for siste gang. ·15 Svein Julton 25. mars 2024 kl.1702* #392056 Vist 793 ganger
Om å hogge seg til materiellmangel Roar 25. mars 2024 kl.1708 #392057 (#392056) Vist 772 ganger
  Om å hogge seg til materiellmangel Eyolf Berg 25. mars 2024 kl.2055 #392070 (#392057) Vist 747 ganger
    Om å hogge seg til materiellmangel Roar 25. mars 2024 kl.2059 #392072 (#392070) Vist 738 ganger Likt av 1
    Om å hogge seg til materiellmangel Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.2116* #392073 (#392070) Vist 731 ganger
      Om å hogge seg til materiellmangel Roar 25. mars 2024 kl.2204 #392076 (#392073) Vist 740 ganger
        Om å hogge seg til materiellmangel Svein Julton 25. mars 2024 kl.2209 #392077 (#392076) Vist 760 ganger Likt av 1
          Om å hogge seg til materiellmangel? Erik W J 25. mars 2024 kl.2336 #392087 (#392077) Vist 772 ganger
            Om å hogge seg til materiellmangel? Ø.K.Faye 26. mars 2024 kl.1003 #392096 (#392087) Vist 746 ganger
              Kjøretøy Roar 26. mars 2024 kl.1026* #392099 (#392096) Vist 740 ganger
              Om å hugge museumsmateriell Bjørn Halling 26. mars 2024 kl.1019* #392100 (#392096) Vist 803 ganger
                Om å hugge museumsmateriell Ø.K.Faye 26. mars 2024 kl.1149* #392106 (#392100) Vist 794 ganger Likt av 2
              Om å hogge seg til materiellmangel? Gunnar Farestveit 26. mars 2024 kl.1033 #392103 (#392096) Vist 768 ganger Likt av 1
                Om å hogge seg til materiellmangel? Roar 26. mars 2024 kl.1046* #392105 (#392103) Vist 795 ganger
                  Om å hogge seg til materiellmangel? Erik W J 26. mars 2024 kl.1406 #392112 (#392105) Vist 785 ganger Likt av 1

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.11 sek
I dag 8844 treff på forum10, og 72199121 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12818 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.