Innlegg i Galleriet

Om å hugge museumsmateriell

Startinnlegget har emnet «BM 69C nr. 69.044 har senket strømavtager for siste gang.»

Svar på innlegg #392096

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet første gang: 26. mars 2024 kl.1019
*Endret: 26. mars 2024 kl.1019
#392100 vist 859 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ø.K.Faye skriver:
"De samme paralleller kan vi trekke til gammelt rullende materiell, som NJK har plukket seg ut for å muligens bevare. En gammel vogn blir overtatt og tatt vare på, etter noen år blir den hugget, (finnes sikkert en rekke eksempler). "Hvorfor ble den vognen hugget?" spør noen. Typisk svar: "Vogna var generelt dårlig og ikke noe å ta vare på". Et svar som er godt nok for meg, noen skal tross alt stå ansvarlig for at den skal frakte mennesker trygt."

Nå er det for det første slik at da vi tok ut enheter til bevaring, så prøvde vi naturligvis - hvis det var mulig - å velge den eller de av vogner eller lok av en bestemt type som var i best mulig stand. Det lyktes vi med i en viss grad, men ikke alltid.
Hvis det var slik at vi vurderte at en bestemt type lok eller vogn hadde stor bevaringsverdi, men den enheten som var igjen, var i dårlig stand, så var måtte den hensettes, inntil det eventuelt var midler og arbeidskraft til å sette den i stand, hvis dette var målet med bevaringen. Det er ikke noe som tilsier at alt materiell vi tar vare på, skal brukes i tog.
Underveis i bevaringsarbeidet har vi hugget en hel del materiell. Det kan ofte ha vært materiell vi overtok som delevogner eller - lok, det ble tatt vare på alt fra smådeler til boggier, banemotorer og hovedtrafoer.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.