Innlegg i Plattform

Redning og beredskap - skandale?

Startinnlegget har emnet «Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen»

Svar på innlegg #392207

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 27. mars 2024 kl.2046
#392221 vist 2225 ganger
Innlegget er likt av 2

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Slik også med tunnelene i vest, erklært som dødsfeller hvis ulykke skulle skje."
Slik jeg har lært det, så er risiko et produkt av sannsynlighet og konsekvens. Er konsekvensen svært høy, men sannsynligheten svært lav, så blir risikoen lav.
Går vi tilbake i norsk jernbanehistorie, så finner vi såvidt jeg kan huske INGEN større jernbaneulykker som har skjedd i tunneler. Tidligere ble togene trukket med damplok, og vognene var bygget av brennbare materialer. Man skulle tro at dette var en uheldig kombinasjon, men det gikk faktisk bra.
En årsak til at det er få uhell eller ulykker i tunneler, er selvfølgelig at sporet ligger veldig stabilt, det er ikke utsatt for ras eller utglidninger.
Konklusjonen må være at risikoen for fatale uhell i tunneller er forholdsvis lav. Å erklære tunneler som dødsfeller, er nok å overdrive en smule. Men det betyr selvfølgelig ikke at behovet for beredskapstiltak skal undervurderes.
Hvorfor det i slike tilfeller, gang etter gang, tar timesvis før det rykkes ut med trekkraft som kan trekke toget frem til nærmeste stasjon, er svært merkelig.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.