Innlegg i Plattform Trafikknytt

5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm

Startinnlegget har emnet «Større avsporing på Arna stasjon»

Svar på innlegg #392215

Skribent: Bjørn Olav Jensen
Skrevet: 27. mars 2024 kl.2108
#392222 vist 4029 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Både og. Motstandsbremsen er begrenset til 150 kN, og det er ikke så mye når en skal bremse et godstog i 9-10 promille fall. Et tog med fullt tilsatte bremser har en samlet bremsekraft som er mye høyere enn det. En kan få en viss hastighetsreduksjon vha motstandsbremsen, men på et tidspunkt vil ATC/ETCS utløse nødbrems, og da kobles motstandsbremsen ut, mens lokets trykkluftbremser tilsetter i stedet. Disse har normalt lavere bremsekraft enn motstandsbremsen.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.