Innlegg i Historien

Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet

Startinnlegget har emnet «Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet»

Svar på innlegg #392229

Skribent: Dag Christian Halvorsen
Skrevet: 28. mars 2024 kl.1345
#392243 vist 654 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Takk, Holger. I tillegg til det Roar og Hans-Ole alt har bidratt med, ser jeg nå et tydeligere bilde.

Bruken av 69ABC på Østlandet de første tiårene kan egentlig deles i to:

1. Strekninger hvor tp. 69 medførte et nytt rutetilbud med kortere kjøretid.

2. Strekninger hvor tp. 69 ble brukt når sett var tilgjengelig, men hvor rutetiden fremdeles var beregnet for 65/67 eller 68.

I noen tilfeller har jeg funnet ut at NSB kombinerte 1 og 2. Det gjelder f.eks. Oslo-Årnes fra 1976, hvor de togene som snudde på Årnes kjørte raskere enn de som fortsatte helt til Kongsvinger. Mellom Lillestrøm og Årnes hadde alle disse togene samme stoppmønster. Årnestogene gikk da med type 69, mens kongsvingertogene hadde de tregere 68-settene

Samme år kom også tp. 69 i en del avganger mellom Oslo og Eidsvoll. Her bruker noen avganger litt over en time til Eidsvoll, andre mellom et kvarter og tyve minutter mer. Stoppmønsteret er identisk for alle tog. De raske gikk da åpenbart med type 69, mens de langsommere gikk med 65/67 som før.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.