Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet

Startinnlegget har emnet «Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet»

Svar på innlegg #392243

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.1401
*Endret: 28. mars 2024 kl.1419
#392245 vist 570 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På slutten av 1980-tallet var det en del togavganger Oslo-Jaren som ble kjørt med tp. 65/67 mandag til fredag og tp. 69 lørdag og søndag. F.eks. 211 og 216.
Med tp. 69 fikk man voldsomt romslig kjøretid. Lunkefart mellom stasjonene og venting på avgangstiden i tillegg.
En togtur til eller fra Hadeland føltes uendelig lang.

Fra og til Eidsvoll gikk det i samne tidsrom et daglig pendlertog med seksvogners 65/67, togene 1608 og 1619. De siste årene dette gikk i stedet med dobbeltsett 68A.

På Kongsvingerbanen gikk det i samme tidsrom et pendlertog med firevogns 65/67.
1001 Lillestrøm-Årnes 1008 Årnes-Skøyen Tomtog til Oslo V og omvendt 1031 Oslo-Sørumsand Tomtog Sørumsand-Lillestrøm.
Hurtigtogene på Kongsvingerbanen med tp. 68 gikk til og fra Charlottenberg.

Også på Østfoldbanen gikk det et slikt pendlertog med femvogners, senere firevogns 65/67. Først Oslo-Kambo i ettermiddagsrushet. På slutten Vestby-Oslo i morgenrushet. Jeg mener at Kanbo-toget var "restene" av tidligere Pt 133 Oslo-Halden som stoppet på alle holdeplasser mellom Ski og Halden.

Ett år eller to gikk det til og med dobbeltsett 68B i et morgenpendlertog Ski-Oslo. Stopp bare ved de største stasjonene.

Kolbotn-kippen i morgenrushet i mange pr gikk med enkeltsett eller firevogners 65/67.
Til og fra Moss gikk "Ormen Lange" med lokomotiv og en blanding av stål' og trevigner. Tognummer 106 og 109. Etter at trevognene forsvant sent i 1981 ble drt i stedet BF10 og tre B4 på hver side. I alt sju vogner. Enda senere ble dette erstattet med dobbelt 68A og etter dette igjen med innleide svenske personvogner B1 og B5.

Til Spikkestad gikk det femvogners 65/67 i en rushtidsavgang. Dette togsettet hadde motorvogn i begge ender og BFS i midten.

Essensen her er at andre og eldre materielltyper fortsatt måtte brukes i rushtidstogene i mange år etter at tp. 69 kom.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet ·25 Dag Christian Halvorsen 25. mars 2024 kl.1218 #392020 Vist 798 ganger Likt av 1
Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1229 #392022 (#392020) Vist 764 ganger Likt av 1
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1238 #392024 (#392022) Vist 774 ganger
    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1243 #392027 (#392024) Vist 794 ganger
      Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1450* #392032 (#392027) Vist 792 ganger
        Fast og planlagt bruk kontra tilfeldige enkeltturer Roar 25. mars 2024 kl.1522* #392036 (#392032) Vist 769 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Jan Erik Hole 25. mars 2024 kl.1242 #392026 (#392022) Vist 747 ganger
Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1509* #392034 (#392020) Vist 712 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1520* #392039 (#392034) Vist 720 ganger
    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1525 #392041 (#392039) Vist 697 ganger
      Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1537 #392044 (#392041) Vist 714 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Dag Christian Halvorsen 25. mars 2024 kl.1523 #392040 (#392034) Vist 728 ganger
    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1535 #392043 (#392040) Vist 736 ganger
      Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1542 #392046 (#392043) Vist 770 ganger
        Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1553 #392048 (#392046) Vist 749 ganger
    Ruteendringen i 1994 Roar 25. mars 2024 kl.1602 #392049 (#392040) Vist 721 ganger
      Ruteendringen i 1994 Roar 25. mars 2024 kl.1643 #392054 (#392049) Vist 692 ganger
        Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1649 #392055 (#392054) Vist 695 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1631* #392052 (#392034) Vist 699 ganger Likt av 1
    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1629 #392053 (#392052) Vist 670 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.2332* #392086 (#392034) Vist 628 ganger
Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Holger Schlaupitz 27. mars 2024 kl.2318 #392229 (#392020) Vist 557 ganger
  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Dag Christian Halvorsen 28. mars 2024 kl.1345 #392243 (#392229) Vist 543 ganger
    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 28. mars 2024 kl.1419* #392245 (#392243) Vist 571 ganger
Før Oslotunnelen åpnet Kjell Navestad 17. apr. 2024 kl.0940 #393524 (#392020) Vist 202 ganger

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 3052 treff på forum10, og 72234686 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.