Innlegg i Historien

Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet

Startinnlegget har emnet «Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet»

Svar på innlegg #392243

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.1401
*Endret: 28. mars 2024 kl.1419
#392245 vist 740 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På slutten av 1980-tallet var det en del togavganger Oslo-Jaren som ble kjørt med tp. 65/67 mandag til fredag og tp. 69 lørdag og søndag. F.eks. 211 og 216.
Med tp. 69 fikk man voldsomt romslig kjøretid. Lunkefart mellom stasjonene og venting på avgangstiden i tillegg.
En togtur til eller fra Hadeland føltes uendelig lang.

Fra og til Eidsvoll gikk det i samne tidsrom et daglig pendlertog med seksvogners 65/67, togene 1608 og 1619. De siste årene dette gikk i stedet med dobbeltsett 68A.

På Kongsvingerbanen gikk det i samme tidsrom et pendlertog med firevogns 65/67.
1001 Lillestrøm-Årnes 1008 Årnes-Skøyen Tomtog til Oslo V og omvendt 1031 Oslo-Sørumsand Tomtog Sørumsand-Lillestrøm.
Hurtigtogene på Kongsvingerbanen med tp. 68 gikk til og fra Charlottenberg.

Også på Østfoldbanen gikk det et slikt pendlertog med femvogners, senere firevogns 65/67. Først Oslo-Kambo i ettermiddagsrushet. På slutten Vestby-Oslo i morgenrushet. Jeg mener at Kanbo-toget var "restene" av tidligere Pt 133 Oslo-Halden som stoppet på alle holdeplasser mellom Ski og Halden.

Ett år eller to gikk det til og med dobbeltsett 68B i et morgenpendlertog Ski-Oslo. Stopp bare ved de største stasjonene.

Kolbotn-kippen i morgenrushet i mange pr gikk med enkeltsett eller firevogners 65/67.
Til og fra Moss gikk "Ormen Lange" med lokomotiv og en blanding av stål' og trevigner. Tognummer 106 og 109. Etter at trevognene forsvant sent i 1981 ble drt i stedet BF10 og tre B4 på hver side. I alt sju vogner. Enda senere ble dette erstattet med dobbelt 68A og etter dette igjen med innleide svenske personvogner B1 og B5.

Til Spikkestad gikk det femvogners 65/67 i en rushtidsavgang. Dette togsettet hadde motorvogn i begge ender og BFS i midten.

Essensen her er at andre og eldre materielltyper fortsatt måtte brukes i rushtidstogene i mange år etter at tp. 69 kom.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.