|
Noen spørsmål om bruken av type 69 på ØstlandetStartinnlegget har emnet «Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet» Svar på innlegg #392243 Skribent: Roar
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.1401 *Endret: 28. mars 2024 kl.1419
#392245 vist 740 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| På slutten av 1980-tallet var det en del togavganger Oslo-Jaren som ble kjørt med tp. 65/67 mandag til fredag og tp. 69 lørdag og søndag. F.eks. 211 og 216. Med tp. 69 fikk man voldsomt romslig kjøretid. Lunkefart mellom stasjonene og venting på avgangstiden i tillegg. En togtur til eller fra Hadeland føltes uendelig lang. Fra og til Eidsvoll gikk det i samne tidsrom et daglig pendlertog med seksvogners 65/67, togene 1608 og 1619. De siste årene dette gikk i stedet med dobbeltsett 68A. På Kongsvingerbanen gikk det i samme tidsrom et pendlertog med firevogns 65/67. 1001 Lillestrøm-Årnes
1008 Årnes-Skøyen
Tomtog til Oslo V og omvendt
1031 Oslo-Sørumsand
Tomtog Sørumsand-Lillestrøm. Hurtigtogene på Kongsvingerbanen med tp. 68 gikk til og fra Charlottenberg. Også på Østfoldbanen gikk det et slikt pendlertog med femvogners, senere firevogns 65/67. Først Oslo-Kambo i ettermiddagsrushet. På slutten Vestby-Oslo i morgenrushet. Jeg mener at Kanbo-toget var "restene" av tidligere Pt 133 Oslo-Halden som stoppet på alle holdeplasser mellom Ski og Halden. Ett år eller to gikk det til og med dobbeltsett 68B i et morgenpendlertog Ski-Oslo. Stopp bare ved de største stasjonene. Kolbotn-kippen i morgenrushet i mange pr gikk med enkeltsett eller firevogners 65/67. Til og fra Moss gikk "Ormen Lange" med lokomotiv og en blanding av stål' og trevigner. Tognummer 106 og 109. Etter at trevognene forsvant sent i 1981 ble drt i stedet BF10 og tre B4 på hver side. I alt sju vogner. Enda senere ble dette erstattet med dobbelt 68A og etter dette igjen med innleide svenske personvogner B1 og B5. Til Spikkestad gikk det femvogners 65/67 i en rushtidsavgang. Dette togsettet hadde motorvogn i begge ender og BFS i midten. Essensen her er at andre og eldre materielltyper fortsatt måtte brukes i rushtidstogene i mange år etter at tp. 69 kom. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|