Innlegg i Plattform

Statistikk kan brukes til så mangt

Startinnlegget har emnet «Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen»

Svar på innlegg #392248

Skribent: Finn Halling
Skrevet: 28. mars 2024 kl.1456
#392253 vist 2154 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Avledende sporveksel fremstilles av Bane NOR som et sikkerhetstiltak som har fungert etter hensikten i forbindelse med Arna-ulykken. Men kan man si at det er et godt tiltak når det både fører til materielle skader og at profilet for hovedspor blir blokkert? Avledende sporveksel har jo vært "i bruk" tidligere, så man har jo en viss erfaring. Avledende sporveksel som leder toget inn i en fjellvegg - som på Arna - eller utfor et stup gir en noe pussig form for trygghet sammenlignet med et spor som fortsetter langt ut på er jorde e.l. Materielle skader på tog som kjører inn på et slikt buttspor er jo ikke noe nytt.

forstørrt251640-img631.jpg

"Bruk" av avledende sporveksel
NSB: BM 69A nr. 69.008
BM 69A

Asker
3. apr. 1981
(exif: 2017-04-21)
foto: Finn Halling

forstørrt251641-img632.jpg

"Bruk" av avledende sporveksel
NSB: BM 69A nr. 69.008
BM 69A

Asker
3. apr. 1981
foto: Finn Halling
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.