Innlegg i Plattform

Avledende sporveksler

Startinnlegget har emnet «Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen»

Svar på innlegg #392275

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.1821
*Endret: 28. mars 2024 kl.1823
#392278 vist 2306 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det var tilfeldig at den avledende sporvekselen virket på Arna, om godstoget hadde vært 1 minutt seinere eller persontoget et minutt før hadde den ikke virket. Avledende sporveksler installeres for å tillate samtidig innkjør. Da bør de også gjøre det for alle tog.

Det er ikke noe krav om at avledet tog skal stoppe innenfor lengden på avledende sporarrangement, men det skal ikke ledes tilbake mot det sporet det skal ledes vekk fra. Det er helt vanlig at det avsluttes tidlig mot ei sandgrop eller mot et relativt flatt stykke landskap som åker eller beitemark.

Også på Arna kunne sporet vært gjort lengre ved at vekselen hadde vært flyttet nærmere opp mot signalet. Og sporet kunne vært bygd ut lenger mot tunnel-portalen. Sporet var også avsluttet i en glidende stoppbokk med 2 ekstra bremseskinner, men med kun noen meter bremsevei. Her kunne dette arrangement vært ført lenger mot tunnelportalen, og kanskje startet tidligere om vekselen var flyttet nærmere signalet.

Det kunne ha gitt mulighet for vesentlig større energiopptak.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.