Innlegg i Plattform

Avledende sporveksler

Startinnlegget har emnet «Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen»

Svar på innlegg #392278

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.1835
*Endret: 28. mars 2024 kl.2107
#392279 vist 2347 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Avledende sporveksler har historisk sett ikke vært så veldig vanlige ved norske jernbaner. Og vedcde som ble anlagt i tidlige tider, har formålet vært å hindre tog eller enkeltvogner fra å trille ukontrollert utover fall.

Et tidlig anlagt slikt spor var ved den opprinnelige Bjørnfjell stasjon på Ofotbanen. Den stasjonen lå rett overfor Norddalsbrua. Her endte sikkerhetssporet i en bratt motbakke, lagt gjennnom en fjellskjæring. Skjæringen og restene et naturligvis fremdeles synlige i terrenget. Se bildet.
**Endret: Jeg er blitt minnet på at dette sporet også er blitt brukt som startpakke for tunge tomtog oppover etter kryssinger.**

På Dal stasjon på Hovedbanen forekom det mye skifting. Ved anledning, trolig rundt 1980 (?) trillet løpske vogner av gårde nedover mot Bøn og Eidsvoll. Etter dette ble det lagt inn en avvikende sporveksel like nord forcstasjonen. Denne la seg automatisk til avvik når stasjonen ble frigitt for lokal skifting. Noen år etter at det ble slutt med skiftingen der, fjernet man den avledende sporvekselen. Se lenke nederst, under bildet.

Lenke: NJK Stasjonsdatabasen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.