Innlegg i Plattform Trafikknytt

Klorvogn-ulykken i Sverige

Startinnlegget har emnet «Større avsporing på Arna stasjon»

Svar på innlegg #392290

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 28. mars 2024 kl.2358
*Endret: 29. mars 2024 kl.0005
#392298 vist 4001 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Og det var 2 forskjellige førere involvert. En person tok ut vognene hos Akzo Nobel i Stenungsund eller Bohus eller i nærheten. Han hadde ikke gjort den tjeneste før og oppgav i ettertid at han var ukjent med manuelle lastvekslere. Men framførte så toget uten spesielle problemer til Sävenäs tror jeg. Der overtok en annen fører toget med nytt lok i motsatt ende tror jeg. Han gjorde kun gjennomslagsprøve.

På Västkustbanan er det sannsynligvis litt større hastighet som gjelder, men ved Ledsgård skulle toget inn på et sidespor for å forbikjøres av annet tog. Da hadde det for dårlige bremser til å stoppe før utkjørsignalet og ble ledet ut på et avledende dekningsspor og kjørte ut på åkeren.

Det var også gjort en feil i kodingen av ATC for det var uteglemt å regne inn fallet på sporet.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.