Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Arne Danielsen skriver mye tull

Startinnlegget har emnet «Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18?»

Svar på innlegg #392291

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 29. mars 2024 kl.1821
#392329 vist 624 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Arne Danilesen skriver: "Trikkene... ...ble vedlikeholdt og reparert i Sporveiens verksted på Grefsen."
Vel dette er jo en forenklet "sannhet", ettersynet ble tatt på Grefsen men ikke større kollisjonsskader som ble reparert på Sagene og kanskje også på Torshov. Boggirevisjonene ble tatt på Ryen der også vikleriet var. Det ble byttet motorer og defekte kontaktorer og motstander på Grefsen, men alt ble reparert på Ryen.

Videre skriver Arne Danielsen: "Vognene var nærmest uslitelige og gikk og gikk under alle forhold i år etter år." Historiens slør kan vel Arne skylde på, men HØKA-vognene var ikke i spesielt god stand da jeg begynte på Grefsen i 1971. De var slitne, bråkte og hadde ikke gode gangegenskaper, spesielt serie 1 med boggier uten bolster. "Negerpattene" var byttet med doble sett spiralfjærer, men speislt pent i sporet gikk ikke serie 1. De to andre serienes boggier (med bolster) gikk penere, men slett ikke som en Gullfisk.

I 1977 jobbet jeg på T-bane verkstedet på Ryen og i rommet ved siden av der jeg og en kollega holdet på med vognelektronikk og diverse reléer, jobbet det en elektriker som reviderte kontaktorer, også fra HØKA-vognene. Han viste meg hva han fikk inn fra Grefsen og det var diverse kontaktorer der kontaktene var to svartbrente klumper av kobber som gikk mot hverandre. Funkekammeret skulle tas av og kontaktene files til etter behov, men det ble stort sett ikke gjort. Utstyret som kom inn fra Grefsen hadde gått på en HØKA-vogn til det ikke virket mer og så byttet ut og det som kom til Ryen til revisjon så helt forjævlig ut.

Vognkassene var skranglete og det var mange vogner med dårlige gulv og dører. Dørene, som jo var i treverk, ble ikke bra før de ble byttet ut med dører fra VBK.

Nei, HØKA-vognene var en "billig-trikk", med et stort pluss for Hägglund-motorene.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? ·12 Roar 28. mars 2024 kl.1354 #392244 Vist 672 ganger
Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Erik W J 28. mars 2024 kl.1612 #392260 (#392244) Vist 659 ganger
  Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Odd Fjeldstad 28. mars 2024 kl.1707 #392268 (#392260) Vist 664 ganger
    Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Henrik B. Backer 28. mars 2024 kl.2156* #392291 (#392268) Vist 667 ganger
      Arne Danielsen skriver mye tull Kjetil Ryen 29. mars 2024 kl.1821 #392329 (#392291) Vist 625 ganger
        Høka Roar 29. mars 2024 kl.1932 #392335 (#392329) Vist 620 ganger
          Høka Erik W J 29. mars 2024 kl.2219* #392340 (#392335) Vist 595 ganger
        Bolster Odd Fjeldstad 29. mars 2024 kl.2021 #392337 (#392329) Vist 614 ganger
          Bolster Roar 29. mars 2024 kl.2044 #392341 (#392337) Vist 616 ganger
          Bolster Erik W J 29. mars 2024 kl.2047 #392342 (#392337) Vist 641 ganger
            Bolster Odd Fjeldstad 30. mars 2024 kl.1440 #392407 (#392342) Vist 560 ganger
              Bolster Erik W J 30. mars 2024 kl.1604 #392409 (#392407) Vist 569 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 5325 treff på forum10, og 72583726 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.