|
|
|
|
Arne Danielsen skriver mye tullStartinnlegget har emnet «Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18?» Svar på innlegg #392291 Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 29. mars 2024 kl.1821 #392329 vist 624 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Arne Danilesen skriver: "Trikkene... ...ble vedlikeholdt og reparert i Sporveiens verksted på Grefsen." Vel dette er jo en forenklet "sannhet", ettersynet ble tatt på Grefsen men ikke større kollisjonsskader som ble reparert på Sagene og kanskje også på Torshov. Boggirevisjonene ble tatt på Ryen der også vikleriet var. Det ble byttet motorer og defekte kontaktorer og motstander på Grefsen, men alt ble reparert på Ryen. Videre skriver Arne Danielsen: "Vognene var nærmest uslitelige og gikk og gikk under alle forhold i år etter år." Historiens slør kan vel Arne skylde på, men HØKA-vognene var ikke i spesielt god stand da jeg begynte på Grefsen i 1971. De var slitne, bråkte og hadde ikke gode gangegenskaper, spesielt serie 1 med boggier uten bolster. "Negerpattene" var byttet med doble sett spiralfjærer, men speislt pent i sporet gikk ikke serie 1. De to andre serienes boggier (med bolster) gikk penere, men slett ikke som en Gullfisk. I 1977 jobbet jeg på T-bane verkstedet på Ryen og i rommet ved siden av der jeg og en kollega holdet på med vognelektronikk og diverse reléer, jobbet det en elektriker som reviderte kontaktorer, også fra HØKA-vognene. Han viste meg hva han fikk inn fra Grefsen og det var diverse kontaktorer der kontaktene var to svartbrente klumper av kobber som gikk mot hverandre. Funkekammeret skulle tas av og kontaktene files til etter behov, men det ble stort sett ikke gjort. Utstyret som kom inn fra Grefsen hadde gått på en HØKA-vogn til det ikke virket mer og så byttet ut og det som kom til Ryen til revisjon så helt forjævlig ut.
Vognkassene var skranglete og det var mange vogner med dårlige gulv og dører. Dørene, som jo var i treverk, ble ikke bra før de ble byttet ut med dører fra VBK. Nei, HØKA-vognene var en "billig-trikk", med et stort pluss for Hägglund-motorene. | Utskriftsvennlig | Konteksten | Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? ·12
Roar 28. mars 2024 kl.1354 #392244 Vist 672 ganger
| Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Erik W J 28. mars 2024 kl.1612 #392260 (#392244) Vist 659 ganger
| Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Odd Fjeldstad 28. mars 2024 kl.1707 #392268 (#392260) Vist 664 ganger
| Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Henrik B. Backer 28. mars 2024 kl.2156* #392291 (#392268) Vist 667 ganger
| Arne Danielsen skriver mye tull Kjetil Ryen 29. mars 2024 kl.1821 #392329 (#392291) Vist 625 ganger
| Høka Roar 29. mars 2024 kl.1932 #392335 (#392329) Vist 620 ganger
| Høka Erik W J 29. mars 2024 kl.2219* #392340 (#392335) Vist 595 ganger
| Bolster Odd Fjeldstad 29. mars 2024 kl.2021 #392337 (#392329) Vist 614 ganger
| Bolster Roar 29. mars 2024 kl.2044 #392341 (#392337) Vist 616 ganger
| Bolster Erik W J 29. mars 2024 kl.2047 #392342 (#392337) Vist 641 ganger
| Bolster Odd Fjeldstad 30. mars 2024 kl.1440 #392407 (#392342) Vist 560 ganger
| Bolster Erik W J 30. mars 2024 kl.1604 #392409 (#392407) Vist 569 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|