Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Høka

Startinnlegget har emnet «Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18?»

Svar på innlegg #392335

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 29. mars 2024 kl.2040
*Endret: 29. mars 2024 kl.2219
#392340 vist 599 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Høka-vognenes rykte vil jeg fortsatt hevde var oppskrytt. De var forholdsvis nye vogner i den tiden de fikk dårlig vedlikehold, og det var ikke i så mange årene. Helt frem til omstillingen av Lambertseterbanen og Østensjøbanen til T-bane i 1966-67 ble de godt ivaretatt på Vålerenga, og etter 1975 ble vedlikeholdet igjen gradvis bedre.

Det var ikke spesielt for Høka at de gikk og gikk - det gjaldt jo alle lavteknologiske sporvogner i Oslo. Konstruksjonen til Hägglund var slik at det meste kunne feile uten at det ble stoppende feil. Verken trykkluft eller batteristrøm var nødvendig for at vognene skulle kunne kjøres, og det var nok deres store styrke.

Vognkassene derimot var spinkle greier på en solid ramme - de var litt bedre enn en trevogn. Kollisjoner i rammehøyde ble håndtert bra - verre gikk det med dem som traff høyere.

For sporvogner i bytrafikk var som regel skyldforholdet avklart ved kollisjoner. Det innebar at vognene alltid ble gjenoppbygd på et forsikringsselskaps regning. Sporveien kunne nok i noen av tilfellene ha ønsket forsikringssummen i stedet for gjenoppbygging, men for forsikringsselskapet var nok gjenoppbygging rimeligere. Et par av vognene ble sendt til Strømmens verksted.

En annen årsak til at det var god tilgjengelighet med Høka-vognene var nok at en ikke var så nøye med hvordan de så ut. På 60- og tidlig 70-tall var det vanlig å se vognene med umalte karrosseriplater utvendig.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? ·12 Roar 28. mars 2024 kl.1354 #392244 Vist 676 ganger
Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Erik W J 28. mars 2024 kl.1612 #392260 (#392244) Vist 663 ganger
  Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Odd Fjeldstad 28. mars 2024 kl.1707 #392268 (#392260) Vist 667 ganger
    Var Høka-ene et bedre kjøp enn SL18? Henrik B. Backer 28. mars 2024 kl.2156* #392291 (#392268) Vist 671 ganger
      Arne Danielsen skriver mye tull Kjetil Ryen 29. mars 2024 kl.1821 #392329 (#392291) Vist 629 ganger
        Høka Roar 29. mars 2024 kl.1932 #392335 (#392329) Vist 626 ganger
          Høka Erik W J 29. mars 2024 kl.2219* #392340 (#392335) Vist 600 ganger
        Bolster Odd Fjeldstad 29. mars 2024 kl.2021 #392337 (#392329) Vist 619 ganger
          Bolster Roar 29. mars 2024 kl.2044 #392341 (#392337) Vist 621 ganger
          Bolster Erik W J 29. mars 2024 kl.2047 #392342 (#392337) Vist 647 ganger
            Bolster Odd Fjeldstad 30. mars 2024 kl.1440 #392407 (#392342) Vist 566 ganger
              Bolster Erik W J 30. mars 2024 kl.1604 #392409 (#392407) Vist 575 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 13622 treff på forum10, og 72592023 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.