|
|
|
|
Ytterste overdekning av ventilasjonsinntak på motorvogner av type 65b (105b) Skribent: Hans-Ole Sveia
Skrevet første gang: 5. apr. 2024 kl.0127 *Endret: 5. apr. 2024 kl.0145
#392734 vist 216 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Denne ytterste overdekningen av ventilasjonsinntaket på taket av disse motorvognene er på de fleste bilder jeg har sett. Men i noen tilfeller finnes det bilder av motorvogner av type 65b (105b) uten dette. Dette var tilfelle med motorvogn BM 65.25 rett etter kollisjonen på Størenbanen 26 februar 1981, men på bilder under driften på Størenbanen hadde den dette. Et bilde av en slik motorvogn uten den ytterste overdekningen av ventilasjonsinntaket har vi på det bildet fra Sagdalen-ulykken 19. mai 1949 der vi også ser motorvogna i lokaltoget (bilde JMF017676 i Digitalt museum). Dette mangler også på bildet av motorvogn nr. 18523 på Oslo Ø den 17.mai 1941, det vil si kort tid etter levering (bilde JMF090008-14), men det er på samme motorvogn da den ble fotografert på Oslo V den 4. september 1950 (bilde JMF-NVBS-1762). | Utskriftsvennlig | Konteksten | Ytterste overdekning av ventilasjonsinntak på motorvogner av type 65b (105b) ·1
Hans-Ole Sveia 5. apr. 2024 kl.0145* #392734 Vist 217 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|