Innlegg i Plattform

Automatisk linjeblokk

Startinnlegget har emnet «Lieråsen kryssingspor»

Svar på innlegg #393685

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 18. apr. 2024 kl.2235
*Endret: 18. apr. 2024 kl.2300
#393687 vist 1202 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Som på dobbeltspor.

Ikke teknisk mulig å stille signal mot en belagt blokkstrekning og heller ikke for to tog mot hverandre.
Eventuelle blokksignaler mellom stasjonene vil slavisk følge den kjøreretningen som er innstilt og togene kjøring og passeringer. De kan ikke aktivt stilles til å vise et bestemt signal.
Om kjøreretning ikke er innstilt, vil blokksignaler være slokt.
Hovedsignaler på eventuelle ubetjente stasjoner vil også følge innstilt kjøreretning og togene passering, men vil ikke slokke.

Mesteparten av det norske jernbanenettet er jo sånn som dette, enkeltsporet og fjernstyrt. Fjernstyringen inkluderer som nevnt automatisk linjeblokk.
Forskjellen på fjernstyring og bare automatisk linjeblokk er at stillverkene på stasjonene styres av en togleder i en togledersentral og ikke av en togekspeditør på hver stasjon.

For å spare arbeud kan togleder gjennomkoblexstasjoner dercdet ikke skal være non krysdinger i nærmeste fremtid. Dette kan du samnenligne med ubetjente stasjoner på strekning som bare har automatisk linjeblokk.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.