Splitte et fungerende jernbanesystemStartinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem» Svar på innlegg #393698 Skribent: DCHalvorsen
Skrevet første gang: 19. apr. 2024 kl.1000 *Endret: 19. apr. 2024 kl.1000
#393705 vist 1414 ganger Innlegget er likt av 1 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Det er et viktig poeng du tar fram her. British Rail på slutten av sin tid var relativt dårlig drevet, for å si det mildt. Det samme gjaldt også det andre store jernbanereformlandet på 90-tallet, Tyskland. Det var en frisk satsning på høyhastighetstog, men mye av lokal- og regionaltrafikken slarket rundt med gammelt og skittent materiell i ruter som passet jernbanen, men nødvendigvis ikke publikum. Både i Tyskland og Storbritannia merket faktisk de reisende en forskjell når nye og optimistiske krefter overtok hele eller deler av trafikken. I Norge var NSB relativt veldrevet på 90-tallet. Problemet i politikernes øyne var egentlig kostnadene. Dette hadde både Gro Harlem Brundtlands tredje regjering og Bondeviks første et fokus på. Derfor fikk vi Effekt 600 og et mål om at mest mulig av jernbanetrafikken skulle lønne seg. For å få til dette hentet regjeringen inn en suksessrik næringslivsleder, Osmund Ueland. Mange av de tankene han hadde ble ikke realisert i hans tid som leder, men sees tydelig i dagens jernbanereform. Ueland mente for eksempel at NSB nødvendigvis ikke trengte å drive all jernbanetrafikk i Norge, spesielt ikke den som hadde dårlig lønnsomhet. Men så gikk mye galt i denne satsningen, og under Bondeviks andre regjering og Stoltenbergs andre, fikk vi en lang konsolideringsfase på jernbanen. Med Solbergs første regjering grep man igjen fatt i en del av tankegodset til Ueland, samt ideer fra Storbritannia først på 90-tallet og fikk satt de ut i livet med mellompartienes hjelp. Støres første regjering har hatt en utydelig jernbanepolitikk. Kanskje går det i retning av den skandinavisk-kontinetale løsningen med å ha en sterk, statlig aktør blant jernbaneselskapene og muligheter for andre. Driftsansvaret for blant andre Trønderbanen. Vossebanen og Jærbanen kan for eksempel lett overføres til fylkeskommunene etter anbudsmodell. Andre steder kan man også finne regionale løsninger for den kostbare delen av jernbanetrafikken, nemlig den som stort sett frakter folk til og fra arbeidssted og skole. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Splitte et fungerende jernbanesystem ·63
Kjell Navestad 18. apr. 2024 kl.1417 #393629 Vist 1758 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1443* #393633 (#393629) Vist 1663 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1502 #393634 (#393633) Vist 1662 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1528* #393637 (#393634) Vist 1661 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1627 #393640 (#393637) Vist 1663 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Erik W J 18. apr. 2024 kl.1701* #393645 (#393640) Vist 1647 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1706 #393647 (#393645) Vist 1678 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1837* #393654 (#393647) Vist 1673 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.1904 #393661 (#393654) Vist 1689 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1925 #393664 (#393661) Vist 1699 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Knut Brørvik 18. apr. 2024 kl.2149 #393681 (#393664) Vist 1685 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0917* #393700 (#393681) Vist 1534 ganger
|
Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" kkv 23. apr. 2024 kl.1543 #393947 (#393664) Vist 1062 ganger Likt av 1
|
Norske Tog vs. britiske "ROSCO's" Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1712 #393950 (#393947) Vist 1049 ganger
|
Diesel. Herman 23. apr. 2024 kl.1720 #393952 (#393950) Vist 1089 ganger
|
Diesel. Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.1726 #393953 (#393952) Vist 1079 ganger
|
Diesel. Erik W J 23. apr. 2024 kl.1746 #393954 (#393953) Vist 1082 ganger
|
Norske tog gjør nok det rette DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1859 #393960 (#393947) Vist 1077 ganger
|
Norske tog gjør nok ikke bare det rette Roar 23. apr. 2024 kl.2105* #393967 (#393960) Vist 1078 ganger
|
Gjøvikbanen Roar 23. apr. 2024 kl.2327 #393989 (#393947) Vist 1046 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1925 #393665 (#393661) Vist 1684 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 18. apr. 2024 kl.1952 #393667 (#393665) Vist 1708 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 18. apr. 2024 kl.1959 #393671 (#393667) Vist 1724 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.0929 #393702 (#393671) Vist 1561 ganger
|
Et fungerende jernbanesystem - Victoria Erik W J 18. apr. 2024 kl.2003 #393672 (#393665) Vist 1707 ganger Likt av 1
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB kkv 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 (#393645) Vist 999 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 995 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 980 ganger
|
Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 973 ganger
|
Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1006 ganger
|
Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 878 ganger
|
Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 889 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Bjørn Olav Jensen 18. apr. 2024 kl.1525 #393636 (#393629) Vist 1602 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Vestein Øvrom 19. apr. 2024 kl.0513 #393697 (#393636) Vist 1388 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Ole P. Ingebrigtsen 19. apr. 2024 kl.0758 #393698 (#393629) Vist 1393 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1000* #393705 (#393698) Vist 1415 ganger Likt av 1
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? Erik W J 19. apr. 2024 kl.1139* #393717 (#393705) Vist 1429 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1157 #393720 (#393717) Vist 1434 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? Joachim Pihl 19. apr. 2024 kl.1214 #393723 (#393720) Vist 1452 ganger
|
Spare seg til fant H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1558 #393737 (#393723) Vist 1453 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem? H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.1552 #393736 (#393720) Vist 1471 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem Finn Halling 19. apr. 2024 kl.1945 #393754 (#393736) Vist 1474 ganger
|
Splitte et fungerende jernbanesystem H. Lindholm 19. apr. 2024 kl.2236 #393766 (#393754) Vist 1510 ganger Likt av 1
|
toppsjefer Knut Grønlund 22. apr. 2024 kl.1017 #393875 (#393766) Vist 1279 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1027 #393878 (#393875) Vist 1314 ganger
|
Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1411 #393892 (#393878) Vist 1309 ganger
|
Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.1425 #393893 (#393892) Vist 1306 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.1428 #393894 (#393892) Vist 1321 ganger
|
Toppsjefer H. Lindholm 22. apr. 2024 kl.1500 #393896 (#393894) Vist 1345 ganger
|
En erfaring fra en mellomstor kunnskapsbedrift Svein Sando 22. apr. 2024 kl.1611 #393898 (#393896) Vist 1333 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2023 #393907 (#393898) Vist 1287 ganger
|
Toppsjefer Erik W J 22. apr. 2024 kl.2059 #393908 (#393907) Vist 1323 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 22. apr. 2024 kl.2117 #393909 (#393908) Vist 1340 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 22. apr. 2024 kl.2156 #393914 (#393909) Vist 1359 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.0725 #393921 (#393914) Vist 1311 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.0940 #393924 (#393921) Vist 1312 ganger
|
Toppsjefer Joachim Pihl 23. apr. 2024 kl.1020 #393925 (#393924) Vist 1320 ganger
|
Toppsjefer Finn Halling 23. apr. 2024 kl.1052 #393929 (#393925) Vist 1338 ganger
|
Toppsjefer Svein Sando 23. apr. 2024 kl.1110 #393930 (#393914) Vist 1279 ganger
|
Toppsjefer Terje Andersen 23. apr. 2024 kl.1653* #393933 (#393930) Vist 1292 ganger
|
Toppsjefer Hans-Ole Sveia 22. apr. 2024 kl.2149* #393912 (#393908) Vist 1305 ganger
|
Lasse Fridstrøm Roy Henriksen 23. apr. 2024 kl.1051 #393928 (#393629) Vist 963 ganger
|
Lasse Fridstrøm, eller egentlig mer om følgefeil om gods Bjørn Olav Jensen 23. apr. 2024 kl.1514 #393945 (#393928) Vist 972 ganger
|