Innlegg i Plattform

Splitte et fungerende jernbanesystem?

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393717

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 19. apr. 2024 kl.1157
#393720 vist 1591 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Gårsdagens løsninger tilhører gårsdagen. Det er jeg enig i. En artig effekt av privatiseringen i GB var at passasjer- og godstrafikken etter en tid tok seg kraftig opp. Da begynte også jernbaneselskapene å stille tydelige krav til bedre infrastruktur. Det syntes myndighetene ikke så mye om, for de hadde bare tenkt at de ville spare masse penger på driften. Skulle de nå begynne å bygge ut jernbanenettet, ville jo utgiftene øke igjen.

Jeg har ikke hele oversikten, men mitt inntrykk er at både Sveits og Østerrike driver gode jernbaner. Men i de samfunnene spiller jernbanene en litt annen rolle. Blant annet er transittrafikk en viktig inntektskilde, og sjøfarten er ingen konkurrent. Samtidig bruker disse landene veldig mye penger på jernbanen, og vilje til å investere gir seg nok utslag i en bedre jernbane, både når det kommer til infrastruktur og materiell. Konkurranseutsetting og byråkratiet rundt det, han man også stort sett spart seg for der.

Den tyske jernbanen går passe dårlig, men det skal bli spennende å se framover. Midler til vedlikehold er økt drastisk. Jeg mener det er omregnet 300 milliarder kroner som skal investeres de neste årene. Og de går drastisk til verks. Senere i år stenges den første jernbanestrekningen, og alt skal rives og fjernes for så å bygges opp helt nytt.

Det kan man trygt gjøre i Tyskland og andre store jernbaneland, for der er det alltid en vei rundt. I Norge er det dårligere med akkurat det.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.