Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Historien

Bruken av type 69 på Østlandet på 80- og 90-tallet

Startinnlegget har emnet «Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet»

Svar på innlegg #393752

Skribent: Roar
Skrevet første gang: 20. apr. 2024 kl.0958
*Endret: 20. apr. 2024 kl.1038
#393773 vist 1018 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det kunne vært skrevet en lang artikkel om bruken av tp. 69 og ellers generelt om lokaltrafikken rundt Oslo på 1980- og inn på 1990-tallet. En ting er klart, at dersom man skulle lagt sikkerhetsrutiner anno 2024 til grunn, ville trafikken vært stoppet av Tilsynet umiddelbart.

Nøyer meg med noen punkter fra sånn det var på 1980-tallet:

- Som nevnt, ingen krav til at plattformene skulle være lange nok eller at det ikke skulle tillates avstigning fra vogner utenfor plattform.

- Ingen ATC. Dermed var det bare å gi på med fullt pådrag fra start, uten å måtte passere noen baliser først.

- Tovogns tp. 69 hadde veldig kraftig akselerasjon.

- Togene hadde ikke startsperre dersom dørene ikke var i kontroll. Fører hadde bare en blinkende lampe i førerbordet å forholde seg til for å fastslå om alle dører var lukket.

- Dørene hadde ikke klemsikring. Spratt dermed ikke opp igjen dersom noe kom i mellom.

- Spikkestad-togene hadde ganske snaue ruter, spesielt fra Asker til Spikkestad. Deretter bare fem minutter snutid på Spikkestad. Også ved dobbelt- eller trippelsett. Nå man ankom med trippelsett i tog 2121 kl. 16.53 og skulle stenge av det bakre tilbake i tog 2122 kl. 16.58 samtidig som føreren skulle bytte ende (lang gangavstand) sier det seg selv at det var omtrent umulig å avgå i rute på tilbakeveien. Man måtte desuten trykke på en knapp i et signalskap på vggen for å få TXP på nærmeste betjente stasjon Heggedal eller Asker til å snu den manuelle linjeblokka sånn at man fikk utkjørssignal tilbake fra Spikkestad.

- Ski-lokalen snude på bare fore minutter både på Oslo S og Ski.

- Med en eller flere endørsvogner 69B i toget tok det lang tid ved stasjoner med my av- og påstigning.

- Ofte var togene så forsinket på vei til Spikkestad at man ankom Røyken når man skulle vært der på returen. Erfarne passasjerere gikk da på og ble med til Spikkestad og tilbake for å slippe å stå og vente ute.

- Spikkestadlinja hadde på denne tiden ganske nedslitt skinnegang. Det dunket og ulte. Men pga. de stramme rutetidene måtte det likevel kjøres med full hastighet. Over 100 km/h mellom Hallenskog og Røyken. I kurven inn mot Røyken kunne ledige sentralkoplinger slenge fra side til side så man hørte at det dunket.

- Ingen absolutte krav til at hver togsett i dobbelt- eller trippelsett skulle ha egen konduktør. Ved personalmangel var det ikke uvanlig at ett togsett gikk uten konduktør. Kongsvinger-toget med trippelsett vart særlig utsatt for dette.

- Likeledes når man manglet utdannet konduktør. Enkeltsett kunne da få ordre om at lokfører var togfører og at billettør tjenestegjorde i toget. Lokfører var da eneansvarlig for det sikkerhetsmessige. Typisk løsning i ferietiden om sommeren.

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet ·32 DCHalvorsen 19. apr. 2024 kl.1819 #393745 Vist 1052 ganger
Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 19. apr. 2024 kl.1832* #393746 (#393745) Vist 1022 ganger
  Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 19. apr. 2024 kl.1915* #393752 (#393746) Vist 1021 ganger
    Bruken av type 69 på Østlandet på 80- og 90-tallet Roar 20. apr. 2024 kl.1038* #393773 (#393752) Vist 1019 ganger Likt av 1
      Spikkestad før og nå Roar 20. apr. 2024 kl.1018 #393774 (#393773) Vist 1024 ganger Likt av 1
        "Venterud" Roar 20. apr. 2024 kl.1049* #393775 (#393774) Vist 1069 ganger Likt av 2
          "Venterud" Erik W J 20. apr. 2024 kl.1119 #393776 (#393775) Vist 1053 ganger
            "Venterud" Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1217* #393779 (#393776) Vist 1087 ganger Likt av 1
              Robert Nordéns plass Roar 20. apr. 2024 kl.1620* #393791 (#393779) Vist 1107 ganger
                Robert F. Nordén Roar 20. apr. 2024 kl.1632* #393793 (#393791) Vist 1079 ganger
                Robert Nordéns plass Erik W J 20. apr. 2024 kl.1752 #393803 (#393791) Vist 1096 ganger
                  Robert Nordéns plass Hans-Ole Sveia 20. apr. 2024 kl.1919* #393813 (#393803) Vist 1090 ganger
Stor takk til Roar så langt DCHalvorsen 20. apr. 2024 kl.1420 #393784 (#393745) Vist 980 ganger
  Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 20. apr. 2024 kl.1638 #393794 (#393784) Vist 991 ganger Likt av 1
    Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Erik W J 21. apr. 2024 kl.1109 #393831 (#393794) Vist 920 ganger
      69B Roar 21. apr. 2024 kl.1128 #393833 (#393831) Vist 913 ganger
        69B Erik W J 21. apr. 2024 kl.1149 #393835 (#393833) Vist 930 ganger
          Edvard Heiberg Roar 21. apr. 2024 kl.1259* #393841 (#393835) Vist 958 ganger
          69B Gunnar Farestveit 26. apr. 2024 kl.1032 #394099 (#393835) Vist 659 ganger
            Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 26. apr. 2024 kl.1120 #394100 (#394099) Vist 676 ganger
  Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1224* #393836 (#393784) Vist 888 ganger
    Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1221 #393837 (#393836) Vist 871 ganger
      Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1226 #393838 (#393837) Vist 880 ganger
        Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Jan Erik Hole 21. apr. 2024 kl.1232 #393839 (#393838) Vist 894 ganger
Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 kkv 23. apr. 2024 kl.1755 #393955 (#393745) Vist 791 ganger
  Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.1807 #393957 (#393955) Vist 807 ganger
    Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1820 #393958 (#393957) Vist 808 ganger
  Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2025* #393965 (#393955) Vist 785 ganger
    Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.2029 #393966 (#393965) Vist 803 ganger
      Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2035* #393968 (#393966) Vist 819 ganger
        Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.2059 #393970 (#393968) Vist 818 ganger
          Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2102* #393971 (#393970) Vist 842 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.73 sek
I dag 10829 treff på forum10, og 72589230 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.