|
|
|
|
Kristiansand -Kl.anlegget klargjort for kjøreledningerSkribent: Kurt Hål.
Skrevet: 24. apr. 2024 kl.0248 #393993 vist 383 ganger Innlegget er likt av 6 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Imponert blir en over all dette nye innen løfteanordninger og ikke minst på måten det arbeides og det hele er organisert. Og uten å måtte stenge for persontrafikk ble anleggets nye åk nesten helt ferdigstilt ved å senke nedpå de lengste åkene med en kjempekran. I disse dager er stasjonen da stengt en uke, noe som Roar allerede har meldt i Trafikknytt, for å få ferdigmontert åkene og kjøreledningene.
Kranbil strategisk plassert uten til hinder for togpassasjerene løfter åkene over kjøreledningene og holder disse i posisjon mens de monteres fast over de gamle kjøreledningene, - strømløst mellom togavgangene. Kristiansand12. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
De gamle åkene ble foreløpig stående Kristiansand12. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
De nye åkene settes høyere enn de gamle, en grei ordning for å opprettholde ordinær togtrafikk.
Kristiansand12. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
På en strømløs uke skal alt utstyr og kabling henges på plass på åkene og ny kjøreledning påsatt.
Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Tidlig søndag i full sving med oppheng og trekking av kabler og ledninger for diverse utstyr i åkene. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Gammel kjørelednng er tatt ned. Det jobbes nå med å få de gamle åkene ned. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
En kjapp tur nedenom stasjonen 3 timer senere, så er det gamle åket tatt ned og ligger i sporet til høyre i bildet Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Her er det et stasjonslys som blir montert i åket, mens man ser det gamle åket bakenfor med gammelt stasjonslysamatur. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Det jobbes med å løsne det gamle åkets festeanordning til stolpen. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Åket er stroppet og klart til å senkes ned når det er ferdig løsnet fra stolpene. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Stolpe med lodd og egne støttestag til stabilisering, sikkert like standardisert metode som bruken av støttestolper en ser anvendt andre steder på tomta. Gammel kjøretråd er blitt samlet i bunter. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Et skinnekapp igjenstøpes, artig og enkel metode å få demonstrert. Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Området er varselet som anleggsområde og kjøreledninger jordtilsluttet Kristiansand21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
At trafikken går som normalt øst/vest mens stasjonen er stengt , må selvagt foreviges. Og slik jeg oppfatter det er rutetiden den samme, bortsett fra at det er lagt inn 5 minutters stopp på Nodeland og Vennesla for av- og påstigning. Om det går buss til og fra begge stasjonene fra Kristiansand vet jeg ikke, annet enn at det gjøres til Vennesla.
Her ved Krossen med et uvant syn i Nordre tilsving, hvor en ellers er vant til fra gammelt av, at lokomotiver kom sakte rullende ut av tunnelen med lyden av kompressorer og relekontakter som det eneste som brøt kveldsstillheten. Tog nr. 90708Dalane–Suldal Krossen–Suldal Dalane-Nordre tilsving21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
Etter ca. 5 minutters venting kan tog 90707 mot Stavanger skimtes delvis oppe ved planovergangen ved Gllitre før det entrer Dalane i sporet mot Nordre tilsving . : Type 73 Tog nr. 90707Dalane–Suldal Dalane-Nordre tilsving21. apr. 2024foto: Kurt E. Håland
| Utskriftsvennlig | Konteksten | Kristiansand -Kl.anlegget klargjort for kjøreledninger ·1
Kurt Hål. 24. apr. 2024 kl.0248 #393993 Vist 384 ganger Likt av 6
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|