Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Bremseprosent, det virkelig spennende

Startinnlegget har emnet «Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld.»

Svar på innlegg #394168

Skribent: Ø.K.Faye
Skrevet: 29. apr. 2024 kl.1432
#394231 vist 768 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Man kan jo enkelt si at bremseprosenten er tallet som angir forholdet mellom bremset vekt og bruttovekt i prosent. Men prosentregningen i seg selv er jo egentlig lite interessant, og tallene finnes på forskjellig vis som merking, oppslag, og generelle regler osv.


Mer spennende finner jeg hvordan bremset vekt beregnes når kjøretøyet konstrueres. Den fysiske kraften fra trykket i bremsesylindere som virker på stempelflaten, omsettes gjennom stangsystemet slik at klossene presser mot hjulene eller bremseskivene med en beregnet kraft, altså kraftoverføring gjennom dreiemomenter. Denne kraften skal så beregnes over til å gi en bestemt friksjon mellom kloss og hjul, eller mellom bremsebelegg og bremseskive. Denne friksjonen skal slik jeg forstår det kunne beregnes til å gi en retardasjon som tilsier en tilbakelagt strekning under retardasjonen (oppbremsingen) i forhold til en strekning/distanse det forventes at kjøretøyet skal klare å stoppe på, i forhold til signaler osv. Nå kan sikkert noen si noe eksakt om denne distansen sin lengde, men beregnes det at kjøretøyet vil bruke lengre strekning på å stoppe, blir bremset vekt beregnet til å bli tilsvarende lav (lavere enn bruttovekt og under 100%). Viser beregningene at kjøretøyet vil kunne stoppe etter en kortere strekning enn den som forventes, blir bremset vekt beregnet til høyere enn bruttovekt (over 100%) før den blir angitt og merket på kjøretøyet i tonn. Bremseprosenten for et helt og konkret tog, blir forenklet sett alle bremsede vekter og bruttovekter summert opp hver for seg og prosentregnet, ser vi bort i fra noen regler osv.

Forsøkte å bruke mer allment kjent fysikk og forenkling når jeg skrev dette, fremfor masse jernbanebegreper og regelhenvisninger som skal imponere i et miljø. Jeg håper det ble vellykket.


Så noe mer spennende:
Hvordan forholdt dem seg til dette med bremseprosent ved ulike forstadsbaner som BB, HKB, EB eller GB? Relevant tema eller bortfalt det siden bruttovekt sjeldent varierer?

Utskriftsvennlig

Konteksten

Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. ·18 ØaM 26. apr. 2024 kl.1814 #394112 Vist 1027 ganger
Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld. EspenLia 26. apr. 2024 kl.2300 #394128 (#394112) Vist 999 ganger
  Bremseprosent Odd Fjeldstad 27. apr. 2024 kl.1215 #394149 (#394128) Vist 976 ganger
    Bremseprosent Roar 27. apr. 2024 kl.1537* #394150 (#394149) Vist 949 ganger
    Bremseprosent Hans-Ole Sveia 28. apr. 2024 kl.0051* #394168 (#394149) Vist 869 ganger
      Bremseprosent, det virkelig spennende Ø.K.Faye 29. apr. 2024 kl.1432 #394231 (#394168) Vist 769 ganger Likt av 1
        Bremseprosent, det virkelig spennende H. Lindholm 29. apr. 2024 kl.1603 #394236 (#394231) Vist 745 ganger Likt av 2
          Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1817 #394248 (#394236) Vist 716 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1952 #394253 (#394248) Vist 675 ganger
              Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.2031 #394258 (#394253) Vist 670 ganger
                Bremseprosent, det virkelig spennende Hans-Ole Sveia 29. apr. 2024 kl.2044* #394261 (#394258) Vist 687 ganger
        Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1633* #394238 (#394231) Vist 795 ganger
          Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.1637 #394240 (#394238) Vist 802 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1731 #394244 (#394240) Vist 789 ganger
            Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1819 #394250 (#394240) Vist 763 ganger
          Godstogbremser - en tilleggskommentar Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1804 #394246 (#394238) Vist 761 ganger
        Bremseprosent Erik W J 29. apr. 2024 kl.2111 #394264 (#394231) Vist 621 ganger
          Bremseprosent Roar 29. apr. 2024 kl.2130* #394267 (#394264) Vist 636 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 15000 treff på forum10, og 72646493 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.