Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Trikken

Trikken til Bekkesua

Startinnlegget har emnet «SL95- igjen»

Svar på innlegg #394322

Skribent: H. Lindholm
Skrevet første gang: 30. apr. 2024 kl.2319
*Endret: 1. mai 2024 kl.0038
#394323 vist 637 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

For å kombinere systemer må man gjøre tilpassinger og/eller ha ekstra utstyr i infrastrukturen og/eller det rullende materiellet. Alt sånt betyr flere feilkilder, ekstra vedlikehold og større kostnader.

Å kombinere forskjellige systemer er i derfor uheldig og kostbart. Hvis man skal gjøre det må man oppnå fordeler som i så stor grad som mulig oppveier ulempene og kostnadene.
For å oppveie i tilstrekkelig grad må kombinasjonsdriften ha stor nok utstrekning og/eller trafikkmengde, og det må være komplisert og/eller dyrere å oppnå fordelene på andre måter.

De stedene jeg har vært hvor det er kombinerte systemer har de kombinerte strekningene hatt betydelige distanser og relativt stor trafikk.

Jeg vet ikke hvor store ekstrakostnadene ble ved å få trikken til Bekkestua, men det må ha vært en god del millioner. Hva oppnådde man med det?
Jo - at reisende fra bare 2 - jeg gjentar: TO - holdeplasser i Bærum (Bekkestua og Jar) slapp omstigning og noen minutter kortere reisetid hvis de skulle til steder mellom Lilleaker og Skillebekk. Alle andre i Bærum, også de som sogner til Ringstabekk, måtte bytte hvis de skulle til nevnte strekning.
Så vidt jeg har forstått av tidligere skriverier om saken var det ikke et betydelig antall reisende som benyttet seg av dette.

Det ville vært mye bedre om alle millionene som ble sløst bort på det håpløse Bekkestuatrikkeprosjektet hadde blitt brukt på å bygge en ordentlig overgangsstasjon mellom trikken og T-banen ved Lysakerelven. Der gikk det også med en del millioner for å bygge undergang for det ene sporet fra Lilleakerbanen. I stedet kunne man bygget en to-etasjes overgangsstasjon. Vendesløyfe trenger man jo ikke lenger.

Kombinasjonsdrift er selvfølgelig interessant og morsomt for oss nerder, men for et trafikkselskap betyr det også plunder og heft og større utgifter. Det samme gjelder å ha flere vogntyper, eller varianter av samme vogntype som gjør at ikke alle vognene kan gå over alt.
Selv om de har forholdt seg relativt rolige i det siste, så har Oslotrikken sine fiender som lurer i sivet og vil den til livs. Det beste Oslotrikkens venner kan gjøre er å sørge for at driften blir så effektiv og billig som mulig.

Utskriftsvennlig

Konteksten

SL95- igjen ·10 Svein Tønnessen 28. apr. 2024 kl.1512 #394190 Vist 624 ganger Likt av 1
SL95- igjen Eyolf Berg 28. apr. 2024 kl.2119 #394205 (#394190) Vist 605 ganger
  SL95- igjen Odd Fjeldstad 30. apr. 2024 kl.2117 #394320 (#394205) Vist 559 ganger
    SL95- igjen Eyolf Berg 30. apr. 2024 kl.2234* #394322 (#394320) Vist 590 ganger
      Trikken til Bekkesua H. Lindholm 1. mai 2024 kl.0038* #394323 (#394322) Vist 638 ganger
        Trikken til Bekkesua Roar 30. apr. 2024 kl.2341 #394324 (#394323) Vist 620 ganger
        Overganger fra trikk til T-bane på Jar i noen perioder 2003 - 2004 Terje Andersen 1. mai 2024 kl.0821 #394330 (#394323) Vist 600 ganger
          Overganger fra trikk til T-bane på Jar Odd Fjeldstad 1. mai 2024 kl.1033 #394337 (#394330) Vist 629 ganger
            Overganger fra trikk til T-bane på Jar Erik W J 1. mai 2024 kl.1131 #394338 (#394337) Vist 613 ganger
            Overganger fra trikk til T-bane på Jar Terje Andersen 1. mai 2024 kl.1736* #394346 (#394337) Vist 604 ganger

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 4469 treff på forum10, og 72657563 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.