Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Jernbanefremtid

Startinnlegget har emnet «først fullutbygging av motorveier sen jernbanen»

Svar på innlegg #394421

Skribent: Finn Halling
Skrevet: 4. mai 2024 kl.1429
#394444 vist 964 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er viktig å ta med seg at Norge har nesten 100 000 km offentlig vei og drøyt 4 000 km jernbane. I tillegg kommer et ukjent antall km private veier, skogsbilveier osv. Jernbane vil alltid være et supplement, ikke en erstatning for vei.

Så må man huske på at naturinngrepene ved å bygge en ny, dobbeltsporet jernbane neppe er mindre enn ved å bygge en motorvei. Naturinngrep er i for liten grad gjort til en del av miljøregnskapet. Transportarbeidet på en dobbeltsporet jernbane i Norge vil aldri komme i nærheten av transportarbeidet på en motorvei. Og i en ikke alt for fjern fremtid vil (nesten) alle tog OG biler være utslippsfrie. Da er det ikke sikkert at (dobbeltsporet) jernbane alltid er svaret.

Mye kan allikevel gjøres for å øke kapasitet og transportarbeidet på dagens jernbaner. Lengre kryssingsspor, lengre plattformer, bedret strømforsyning, mer rullende materiell, bedre punktlighet, bedre korrespondanser, generell kvalitetsforbedring - og ikke minst; lavere billettpriser. Dagens kvalitet og punktlighet er generelt alt for dårlig, og billettprisene gjør ofte at bil er mye billigere enn tog. For en familie på tur er ikke tog et alternativ, selv om toget nærmest går fra dør til dør. (Da vi var seks hjemme, mener jeg å huske at vi kunne kjøre t/r Ustaoset tre ganger med bil for det det kostet å ta toget en gang.)

Bare å tilrettelegge for at mange flere kan ta med sykkel på toget burde være opplagt og et viktig bidrag til å redusere unødvendig bilkjøring. Bor man 2 km fra en stasjonen og har jobb 2 km fra en annen stasjon, vil sykkel være genialt. Men ingenting skjer, tvert om er det dyrt å ha med sykkel på toget, og det er bare plass til noen få.

Bedre prioritering av pengebruken er også viktig. De siste årene har vi sett gjenttatte eksempler på byggeprosjekter som preges av gigantomani. Pengebruken f.eks. i Moss, til ny stasjon på Ski, Follobanen innføring Oslo S (IOS-prosjektet), eller for den saks skyld parkeringsanleggene for motorvognsett rundt om kring (dimensjonert for 200 km/t) stjeler enorme beløp som kunne gitt store gevinster andre steder. (Rørosbanen og Solørbanen kunne blitt elektrifisert mange ganger for prisen av Moss-utbyggingen.) På Jaren er det bygget spor for seks Flirt-sett, mens behovet er to osv. Det er også bedrøvelig å være vitne til dagens samferdselsminister - etter min mening kanskje den mest tafatte i nyere tid - som vil droppe et byggeklart prosjekt der det allerede er investert over 2 milliarder (Ringeriksbanen).

Den nærmest etablerte praksisen med store overskridelser og forsinkelser på utbyggingsprosjekter er også en hindring, og at politikerne vegrer seg for å gå løs på nye prosjekter er lett å forstå. På den annen side gjør jo politikerne lite for å endre dette bildet. Hvis jeg som huseier skal sette bort et større arbeid på huset eller i hagen, innheter jeg alltid flere priser. Men på jernbanen er det intens aversjon mot konkurranse, og Bane NOR er enerådene. Og får "ok, da" og kanskje et lite "snerr" etter en stor overskridelse ... og fortsetter akkurat som før. På veisektoren endret dette seg da Nye Veier ble etablert, men Nye Veier er et hår i suppen hos mange politikere, dessverre. Dermed blir det meste ved det gamle.

Helt enig i at seriøs debatt om jernbanen er viktig. De siste årene har nesten all jernbanedebatt handlet om hvordan jernbanen er organisert - antakelig langt på vei politisk initiert. Da flyttes fokus bort fra det som koster noe. I stedet bør politikerne konfronteres med det jernbanen er til for og som betyr noe for de reisende: Det definitivt ikke jernbanens organisering; det er å sikre et godt, forutsigbart, tilgjengelig og pålitelig togtilbud.

Utskriftsvennlig

Konteksten

først fullutbygging av motorveier sen jernbanen ·35 Jan Erik Hole 3. mai 2024 kl.0554 #394405 Vist 1051 ganger
Jernbanefremtid Odd Fjeldstad 3. mai 2024 kl.1928 #394421 (#394405) Vist 1000 ganger Likt av 1
  Jernbanefremtid Jan Erik Hole 3. mai 2024 kl.2008 #394428 (#394421) Vist 979 ganger
    Jernbanefremtid Ole P. Ingebrigtsen 4. mai 2024 kl.1757 #394447 (#394428) Vist 910 ganger
  Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.1429 #394444 (#394421) Vist 965 ganger Likt av 1
    Jernbanefremtid DCHalvorsen 4. mai 2024 kl.1656 #394446 (#394444) Vist 953 ganger
      Ringeriksbanen Roar 4. mai 2024 kl.1957 #394451 (#394446) Vist 950 ganger
        Ringeriksbanen DCHalvorsen 4. mai 2024 kl.2017 #394454 (#394451) Vist 970 ganger
          Ringeriksbanen Per-otto 4. mai 2024 kl.2129 #394459 (#394454) Vist 1005 ganger
            Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2138* #394460 (#394459) Vist 1048 ganger
              Over Roa Per-otto 4. mai 2024 kl.2253* #394464 (#394460) Vist 1023 ganger
                Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2323 #394465 (#394464) Vist 1036 ganger
                Over Roa Hans-Ole Sveia 4. mai 2024 kl.2329 #394466 (#394464) Vist 1032 ganger
            Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1236 #394480 (#394459) Vist 868 ganger
              Harestua St Per-otto 5. mai 2024 kl.1537 #394497 (#394480) Vist 869 ganger
                Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1619* #394499 (#394497) Vist 905 ganger
                  Harestua St Per-otto 6. mai 2024 kl.1806 #394546 (#394499) Vist 776 ganger
                    Harestua St Knut Andvord 6. mai 2024 kl.2020 #394550 (#394546) Vist 762 ganger
    Jernbanefremtid Knut Brørvik 4. mai 2024 kl.1827 #394449 (#394444) Vist 959 ganger
      Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.1957 #394452 (#394449) Vist 946 ganger
        Jernbanefremtid Roar 4. mai 2024 kl.2007 #394453 (#394452) Vist 965 ganger
          Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.2034 #394455 (#394453) Vist 977 ganger
        Jernbanefremtid Knut Brørvik 4. mai 2024 kl.2053 #394456 (#394452) Vist 956 ganger
          Jernbanefremtid Jens Kirkebø 4. mai 2024 kl.2107* #394457 (#394456) Vist 988 ganger
            Jernbanefremtid Roar 4. mai 2024 kl.2127* #394458 (#394457) Vist 1023 ganger
              Jernbanefremtid Svein Julton 4. mai 2024 kl.2152 #394462 (#394458) Vist 1056 ganger
                Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.2216* #394463 (#394462) Vist 1106 ganger Likt av 1
                  Bompenger Herman 4. mai 2024 kl.2351 #394469 (#394463) Vist 1101 ganger
                    Norsk bane Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1000* #394470 (#394469) Vist 994 ganger Likt av 2
                      Norsk bane Finn Halling 5. mai 2024 kl.1226 #394479 (#394470) Vist 998 ganger
                    Bompenger Svein Julton 7. mai 2024 kl.1727 #394567 (#394469) Vist 612 ganger
                  Jernbanefremtid Bjørn Olav Jensen 5. mai 2024 kl.1036 #394472 (#394463) Vist 973 ganger Likt av 1
                    Jernbanefremtid Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1059 #394475 (#394472) Vist 971 ganger
                      Industrispor. Hvem har skylda? Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1311* #394481 (#394475) Vist 1011 ganger
              Jernbanefremtid Jens Kirkebø 6. mai 2024 kl.0733 #394521 (#394458) Vist 805 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.74 sek
I dag 25011 treff på forum10, og 72703221 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12859 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.