Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Jernbanefremtid

Startinnlegget har emnet «først fullutbygging av motorveier sen jernbanen»

Svar på innlegg #394463

Skribent: Bjørn Olav Jensen
Skrevet: 5. mai 2024 kl.1036
#394472 vist 975 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hvor mange politikere tror du vet hvordan man overfører gods fra veg til jernbane i praksis? Retorisk spørsmål, så jeg svarer meg selv; det er svært få. Industrispor er et viktig virkemiddel, fordi det er eneste måte å kutte de store ekstra kostnadene tilknyttet bilkjøringen i hver ende av transporten, og omlastingen underveis for den del. Det er også derfor industrispor fortsatt er ganske så utbredt spesielt i Sverige og tysktalende land på kontinentet, og jernbanen i Sverige har mye høyere markedsandeler enn i Norge - 25% mot våre 8-10%. Dette skyldes selvsagt også at Sverige har en høyere andel fastlandsindustri enn oss, men også industrisporene er av vesentlig betydning.

Kryssingssporene du trekker fram er heller ikke absolutte krav for å kjøre lengre tog. Flere av dagens ruter tillater tog på 640 meter, og det er ganske sannsynlig at disse kryssingssporene ikke prioriteres høyere, fordi de ikke er tvingende nødvendige. Jeg er usikker på hvorfor rutene som tillater lange tog, ikke utnyttes fullt ut, men så lenge det ikke gjøres, antar jeg at Bane NOR ikke stresser med å øke kapasiteten før dagens kapasitet er fullt utnyttet. De har antagelig prognoser på dette som tilsier at behovet ikke er til stede før i 2030.

Dessverre er ikke logistikkmiljøet i Norge bedre stelt enn at en mann med svært lang fartstid i logistikkbransjen mener det samme som mange andre, at industrispor er gammeldags. Jeg er helt uenig i den påstanden, og har tallmateriale for å underbygge mitt syn på saken. Hvis en skal sende jevnlige og store forsendelser fra Hamar til Steinkjer, store nok til å fylle et halvt eller helt godstog selv, hadde selvfølgelig jernbanen vært det opplagte transportmiddel, og en kunne anlagt et industrispor i hver ende. Kunden hadde spart enormt på å bruke tog fra dør til dør. Det går (normalt) tømmer fra Sørli til Skogn, fordi infrastrukturen er til stede og volumet er stort nok, og andre større godsmengder ville selvsagt kunne gjort det samme. Men om det er små volumer det er snakk om, og lastebilnæringen skal ha sin del av kaka, blir det umiddelbart mindre aktuelt, for da kommer et vesentlig påslag på transportkostnaden tilknyttet bilkjøring og omlasting. Følgelig blir det mindre interessant for kunden å bruke tog, samtidig som godsmengden en overfører er marginal i det store bildet.

Slikt må også politikere lære, om de skal jobbe for godsoverføring. Et ganske enkelt industrispor, finansiert av industri, kommune og fylkeskommune i et spleiselag og plassert på rett sted, kan overføre mer gods fra veg til jernbane enn hele InterCity-prosjektet.

Utskriftsvennlig

Konteksten

først fullutbygging av motorveier sen jernbanen ·35 Jan Erik Hole 3. mai 2024 kl.0554 #394405 Vist 1051 ganger
Jernbanefremtid Odd Fjeldstad 3. mai 2024 kl.1928 #394421 (#394405) Vist 1000 ganger Likt av 1
  Jernbanefremtid Jan Erik Hole 3. mai 2024 kl.2008 #394428 (#394421) Vist 979 ganger
    Jernbanefremtid Ole P. Ingebrigtsen 4. mai 2024 kl.1757 #394447 (#394428) Vist 911 ganger
  Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.1429 #394444 (#394421) Vist 965 ganger Likt av 1
    Jernbanefremtid DCHalvorsen 4. mai 2024 kl.1656 #394446 (#394444) Vist 956 ganger
      Ringeriksbanen Roar 4. mai 2024 kl.1957 #394451 (#394446) Vist 951 ganger
        Ringeriksbanen DCHalvorsen 4. mai 2024 kl.2017 #394454 (#394451) Vist 973 ganger
          Ringeriksbanen Per-otto 4. mai 2024 kl.2129 #394459 (#394454) Vist 1007 ganger
            Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2138* #394460 (#394459) Vist 1050 ganger
              Over Roa Per-otto 4. mai 2024 kl.2253* #394464 (#394460) Vist 1027 ganger
                Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2323 #394465 (#394464) Vist 1039 ganger
                Over Roa Hans-Ole Sveia 4. mai 2024 kl.2329 #394466 (#394464) Vist 1034 ganger
            Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1236 #394480 (#394459) Vist 870 ganger
              Harestua St Per-otto 5. mai 2024 kl.1537 #394497 (#394480) Vist 872 ganger
                Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1619* #394499 (#394497) Vist 907 ganger
                  Harestua St Per-otto 6. mai 2024 kl.1806 #394546 (#394499) Vist 778 ganger
                    Harestua St Knut Andvord 6. mai 2024 kl.2020 #394550 (#394546) Vist 764 ganger
    Jernbanefremtid Knut Brørvik 4. mai 2024 kl.1827 #394449 (#394444) Vist 961 ganger
      Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.1957 #394452 (#394449) Vist 948 ganger
        Jernbanefremtid Roar 4. mai 2024 kl.2007 #394453 (#394452) Vist 967 ganger
          Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.2034 #394455 (#394453) Vist 979 ganger
        Jernbanefremtid Knut Brørvik 4. mai 2024 kl.2053 #394456 (#394452) Vist 958 ganger
          Jernbanefremtid Jens Kirkebø 4. mai 2024 kl.2107* #394457 (#394456) Vist 991 ganger
            Jernbanefremtid Roar 4. mai 2024 kl.2127* #394458 (#394457) Vist 1025 ganger
              Jernbanefremtid Svein Julton 4. mai 2024 kl.2152 #394462 (#394458) Vist 1058 ganger
                Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.2216* #394463 (#394462) Vist 1108 ganger Likt av 1
                  Bompenger Herman 4. mai 2024 kl.2351 #394469 (#394463) Vist 1104 ganger
                    Norsk bane Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1000* #394470 (#394469) Vist 997 ganger Likt av 2
                      Norsk bane Finn Halling 5. mai 2024 kl.1226 #394479 (#394470) Vist 1002 ganger
                    Bompenger Svein Julton 7. mai 2024 kl.1727 #394567 (#394469) Vist 615 ganger
                  Jernbanefremtid Bjørn Olav Jensen 5. mai 2024 kl.1036 #394472 (#394463) Vist 976 ganger Likt av 1
                    Jernbanefremtid Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1059 #394475 (#394472) Vist 973 ganger
                      Industrispor. Hvem har skylda? Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1311* #394481 (#394475) Vist 1013 ganger
              Jernbanefremtid Jens Kirkebø 6. mai 2024 kl.0733 #394521 (#394458) Vist 808 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.70 sek
I dag 7389 treff på forum10, og 72715611 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.