Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Forumets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik

Startinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim»

Svar på innlegg #65550

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 14. aug. 2010 kl.0026
#65675 vist 1944 ganger
Innlegget er likt av 6

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Tog 455 er nattoget til Bodø på Nordlandsbanen. I dag heter det 475. Det gikk 2255 fra Trondheim og hadde ankomst Bodø 1045. Toget brukte altså 11 timer og 50 minutter på de 729 km. I dag er reisetiden 9:38. Forskjellen er Di 4 og langt kortere tog.

På plattformen på Trondheim traff jeg helt tilfeldig et NJK-medlem som skulle ta samme tog, og som også hadde Narvik som mål. Medlemmet var NJKs første kasserer og heter Bjørn Næss, far til vår webmaster i dag. Så fikk jeg reisefølge de neste 900 km.

Hva Bjørn gjorde på Nordlandsbanen husker jeg ikke i dag, men jeg satt i en vanlig B3 for her skulle det ses, ikke soves. Første gang på ny bane skulle oppleves, og sommerstid vet man jo at nettene bare blir kortere jo lenger nord man kommer. Så ved Majavatn kunne jeg begynne å ta bilder, og der krysset vi sydgående nattog også, ca kl. 4 om morgenen:

t121268-20680majav.jpg

Hyggelig utsikt å våkne til
Majavatn
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121269-20685Bstorty.jpg

Jernverket på Mo i Rana skulle gjør damplok om til spiker. Disse lokene ble trukket til overføringssporene til Jernverksbanen rett syd for Mo i Rana. Da vi passerte, stod det flere stortyskere på dette dødssporet.
Mo i Rana, sør for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121271-20687-455.jpg

På Mo i Rana var det 15 minutter stopp. Ved tunge tog ble det satt på ekstra forspannslok her. Det skjedde ikke den dagen, men spisevogna skulle settes på her, for nå var klokka blitt nesten 7, og da var det frokosttid. Bjørn var en voksen mann i jobb, i motsetning til meg som nyutsprunget russ med bare litt sommerjobbpenger å leve for. Han hadde derfor råd til å skaffet seg et speilreflekskamera, mens jeg måtte nøye meg med mitt kompaktkamera jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene fire år tidligere, og som ikke hadde raskere lukkertid enn 1/125 sekund, i sannhet ikke det beste utgangspunktet for å ta bilder av tog i fart med. Lysmåler hadde det heller ikke, så jeg fløy rundt med tabeller og kikket på skydekket, sola og på klokka for å beregne den sannsynligvis mest riktige blenderen. Med det som bakgrunn, skal jeg ikke klage over at noen av bildene i denne serien ikke har klart å fryse bevegelser tilstrekkelig.
NSB: Di 3a nr. 632
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121272-20688-632.jpg

Her er spisevogna koblet til toget. Det er ikke utenkelig at det er Eo 119. Den gikk der i hvert fall våren etter. Bjørn og jeg inntok spisevogna, og det var vel omtrent den største luksus jeg unnet meg på turen: bacon og speilegg oppover Dunderlandsdalen i teak spisevogn. Man var nøktern i de dager. - Lagerfrakken er også på plass, som vi ser.
NSB: Di 3a nr. 632
Tog nr. 455
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121273-20686-WLBo1a-1_579.jpg

Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579.
WLBo1a type 1
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121274-20690.jpg

Rett etter Mo i Rana gikk banen nærmest gjennom koksverket. Miljøvern var en ganske fersk sak den gangen....
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121275-20691-628.jpg

I Gullsmedvik ender malmen fra Rana gruver, fortsettelsen av Dunderland Iron Ore Company med sin bane fra starten av århundret. Der traff vi på loket som gikk i malmtogene den dagen og som vi ser nettopp er i ferd med å koble seg en tom vognslerke som skal nordover til Storforshei.
NSB: Di 3a nr. 628
Tverrånes
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121276-20697.jpg

På vei opp på Saltfjellet. Frokosten er fortært og vi har trukket lenger bak i toget. Det var den gangen det gikk an å dra ned vinduet slik at man kunne få skikkelige bilder. Det er visst et par til lenger fram som dirver med samme type aktivitet.
Tog nr. 455
Bolna, nord for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121277-20711.jpg

455 ankom Fauske kl 9.45 etter ruta. I følge grafisk rute gikk bussen på E6 videre til Narvik kl 1015. Den tok ca 6 timer. E6 mellom Fauske og Narvik var så som så i 1970. Så vidt jeg husker var det tre ferger og stedvis grusvei. Bildet er fra ett av fergeleiene, og ferga er som man ser heller ikke særlig stor.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121279-20719-narvik.jpg

Nærmere kl 17 fikk vi øye på Narvik, reisens nordligste mål. Malmbunkerene til venstre på andre siden av bukta.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121282-20720-2114.jpg

Så stod vi der. På plattformen på Narvik stasjon. Jeg tror det var første gang for Bjørn også. Dette var noe annet enn det vi var vant til av togstørrelser. Vi var som satt til et annet kontinent der krok og buffer forlengst var avleggs på grunn av togvektene. Dm 3, El 12 og El 15 kom dundrende inn og bremset opp, og det gikk et kadunk-kadunk gjennom toget fra den ene enden til den andre når sentralkoblingene trykkes sammen, og når de gikk motsatt vei når disse 12-15 tusen hestekrefters lokene satte i gang igjen.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121283-20721-2195.jpg

Endelig dukket de opp, de vi begge så fram til å se: El 15. En av verdens kraftigste loktyper på 7350 hk per enhet. Vi hadde sett bilder av de sydpå og hørt om disse NSBs tre år gamle superlokene. El 14 er ikke mye svakere i motorytelse, men med 105 tonn adhesjonsvekt blir det lite i forhold til 132 tonn for El 15. Likeretterlok er El 15 også, altså med et bein i den nye kraftelektronikkteknologien, mens El 14 er den siste typen med den gamle og velutviklede elektromekaniske reguleringsteknologien.
NSB: El 15 nr. 2195
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121284-20722-2191.jpg

Kanskje er dette samme lokparet som i mellomtiden hadde vært nede på malmtomta og hentet et tømt malmtog som skulle tilbake til Kiruna.
NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121285-20724-el15.jpg

Etter en lang dags reise måtte vi imidlertid til slutt tørne inn. Bjørn jobbet i NSB bilruter på den tiden, og kjentetil en del personalforhold i NSB som jeg som abre hadde materiellfokus på den tiden, ante lite om. Så Bjørn snakket med stasjonsmesteren og lurte på om det var noe overnattingsrom ledig. Det var det, og jeg ble skrevet inn som lokstallbetjent. Det var nesten sant. Jeg hadde vært det et par uker tidligere som "sesongsansatt" som det stod. Overnattingsrommene var i 2.etasje på stasjonen, og vi sørget for å få utsikt den riktige veien. Bildet er tatt fra rommet. Rasende billig var det også, for jeg tror vi bare betalte kostpris for vask av sengetøy. Dette var før blårussens tid....

(Når jeg nå ser nærmere på bildet etter å ha lastet det opp, så kan det nok ikke være tatt fra rommet likevel, men litt vest for stasjonsbygningen. Men siden jeg gjerne ville fortelle om det med det billige rommet, lar jeg teksten stå som den er over, og lar dette være sannhetskorreksjonen.)
BR 161
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

Utskriftsvennlig

Konteksten

Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim ·96 Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65550 Vist 2451 ganger Likt av 10
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Peter Flink 13. aug. 2010 kl.0608 #65552 (#65550) Vist 1917 ganger
  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Henrik B. Backer 13. aug. 2010 kl.0641 #65553 (#65552) Vist 1818 ganger
  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Kurt E. Håland 13. aug. 2010 kl.0817 #65554 (#65552) Vist 1782 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.0829 #65555 (#65550) Vist 1768 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Vestein Øvrom 13. aug. 2010 kl.1019 #65563 (#65550) Vist 1734 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Tormod Askeland 13. aug. 2010 kl.1020 #65565 (#65550) Vist 1743 ganger
  Norge på langs.... Nils Olav Glein 13. aug. 2010 kl.1104* #65569 (#65565) Vist 1758 ganger
    Norge på langs.... Rune Kjenstad 13. aug. 2010 kl.1202 #65576 (#65569) Vist 1728 ganger
      Norge på langs.... Rool 15. aug. 2010 kl.1307 #65736 (#65576) Vist 1521 ganger
        Norge på langs.... Kjell A Ramstad 15. aug. 2010 kl.1321 #65739 (#65736) Vist 1519 ganger
          Norge på langs.... LeHar 15. aug. 2010 kl.1451 #65746 (#65739) Vist 1508 ganger
    355 delt i to Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1441 #65611 (#65569) Vist 1794 ganger
      355 kullvaggene Peder Figenbaum 13. aug. 2010 kl.1446 #65612 (#65611) Vist 1734 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1939* #65618 (#65550) Vist 2026 ganger Likt av 5
  Artige bilder John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1657 #65619 (#65618) Vist 1698 ganger
    damplok fra viduet på Gråkalbanen Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1808 #65628 (#65619) Vist 1736 ganger
      damplok fra viduet på Gråkalbanen John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1810 #65629 (#65628) Vist 1691 ganger
        Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1816 #65631 (#65629) Vist 1703 ganger
          Sykehusnavnet Jon Rokseth 13. aug. 2010 kl.1906 #65636 (#65631) Vist 1677 ganger
            Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1946 #65641 (#65636) Vist 1666 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 1960 ganger Likt av 4
    Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1678 ganger
      Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1681 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1409 ganger
      Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1400 ganger
  2570 og 2770 H. Lindholm 13. aug. 2010 kl.2107 #65648 (#65618) Vist 1711 ganger
    2570 og 2770 Kjetil Næss 13. aug. 2010 kl.2115 #65649 (#65648) Vist 1666 ganger
    2570 og 2770 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.2124 #65651 (#65648) Vist 1682 ganger
      2570 og 2770 H. Lindholm 14. aug. 2010 kl.1547 #65704 (#65651) Vist 1593 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Gunnar Farestveit 13. aug. 2010 kl.2333 #65670 (#65618) Vist 1642 ganger
Spørsmål om 452 Stein Olav Hohle 13. aug. 2010 kl.1938* #65634 (#65550) Vist 1687 ganger
  Spørsmål om 452 Thor Bjerke 14. aug. 2010 kl.1822 #65707 (#65634) Vist 1571 ganger
Stor takk, Svein! Dag Christian Halvorsen 13. aug. 2010 kl.2137 #65653 (#65550) Vist 1629 ganger
  Mer i vente Svein Sando 13. aug. 2010 kl.2157 #65662 (#65653) Vist 1648 ganger
    Kanskje også publisering på papir? Ole-Jacob Thorkildsen 13. aug. 2010 kl.2235 #65666 (#65662) Vist 1612 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim Lars Byman 13. aug. 2010 kl.2349 #65673 (#65662) Vist 1603 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 1945 ganger Likt av 6
  Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1641 ganger
    Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1678 ganger
      Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1654 ganger
        Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1643 ganger
          Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1651 ganger
            Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1647 ganger
            Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1630 ganger
            Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1330 ganger
              Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 687 ganger
        Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1515 ganger
          Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1505 ganger
            Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1513 ganger
              Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1528 ganger
                Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1529 ganger
                  Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1525 ganger
                    Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1523 ganger
          Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1449 ganger
            Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1473 ganger
              Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1449 ganger
                misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1452 ganger
          Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1446 ganger
            Ferja til Stein Olav Hohle? Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1385 ganger
              Ferja til Stein Olav Hohle? Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1383 ganger
                Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1358 ganger
                  Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1412 ganger
  El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1624 ganger
  Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1559 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1819* #65795 (#65550) Vist 1701 ganger Likt av 5
  Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1453 ganger
    Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1454 ganger
      Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1445 ganger
        Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1423 ganger
          Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1390 ganger
            Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1415 ganger
              Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1267 ganger
          Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1353 ganger
    Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1430 ganger
      Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1458 ganger
  Oj oj oj... Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0041 #65799 (#65795) Vist 1455 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2005* #65842 (#65550) Vist 1914 ganger Likt av 8
  Norge på langs for 40 år siden Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2059 #65856 (#65842) Vist 1371 ganger
    Reisefølget Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2124 #65859 (#65856) Vist 1381 ganger
      Reisefølget Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2329 #65876 (#65859) Vist 1333 ganger
      Reisefølget Kurt E. Håland 17. aug. 2010 kl.1241 #65925 (#65859) Vist 1278 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Jahn Jonassen 16. aug. 2010 kl.2158 #65864 (#65842) Vist 1354 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Halvard Hovtun 16. aug. 2010 kl.2232 #65867 (#65842) Vist 1335 ganger
    Takk for turen! Jon Einar Vistad 16. aug. 2010 kl.2243 #65870 (#65867) Vist 1321 ganger
      Takk for turen! Trygve Kåsa 16. aug. 2010 kl.2254 #65871 (#65870) Vist 1322 ganger
        Brukt nogen tid Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2301 #65873 (#65871) Vist 1356 ganger
          Fotosamlingen på langs Rool 17. aug. 2010 kl.0243 #65882 (#65873) Vist 1349 ganger
            Kloning ok, men i passe porsjoner Svein Sando 17. aug. 2010 kl.1249* #65927 (#65882) Vist 1318 ganger
    Stortysker i drift 40 år senere Allern 17. aug. 2010 kl.1558 #65958 (#65867) Vist 1300 ganger
  Stivrammetender H. Lindholm 17. aug. 2010 kl.0051 #65879 (#65842) Vist 1341 ganger
    Stivrammetender 2512 17. aug. 2010 kl.2042 #65981 (#65879) Vist 1274 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Kjetil Johnsen 17. aug. 2010 kl.0849 #65893 (#65842) Vist 1331 ganger
  Norge på langs for 40 år siden Erik Borgersen 17. aug. 2010 kl.1524 #65954 (#65842) Vist 1302 ganger
  Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1253 ganger
    Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1255 ganger

= Forstørr bildet |

Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.79 sek
I dag 13372 treff på forum10, og 72558787 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.