Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen

Startinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim»

Svar på innlegg #65550

Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 15. aug. 2010 kl.2353
*Endret: 16. aug. 2010 kl.1819
#65795 vist 1702 ganger
Innlegget er likt av 5

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.

t121380-20726-2191.jpg

NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121381-20727-700815-6203.jpg

Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121386-20728-700815-2114.jpg

På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå.
NSB: El 12 nr. 2114
Tog nr. 8010
Rombak
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121383-20729-700815-71.jpg

NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121387-20731-700815-6203.jpg

Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.

Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71/70
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121388-20732-700815-751.jpg

40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da.
Tog nr. 751
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121391-El15-20733.jpg

Persontoget krysset med malmtog 8014 som ble trukket av to El 15-lok.
NSB: El 15 nr. 2196
Tog nr. 8014
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121393-20735-700815-8017.jpg

Et tomt malmtog opp fra Narvik kom med Dm3 som trekkraft.
Tog nr. 8017
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121396-20736-700815-8016.jpg

Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front.
Tog nr. 8016
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121398-20738-700815.jpg

Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222.
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121399-20740-700815-979.jpg

De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979.
Dm3
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121401-20742-700815-2191.jpg

Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen.
NSB: El 15 nr. 2191
Tog nr. 8021
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121403-20743-700815-katterat.jpg

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121405-20746-700815.jpg

Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121413-20748-700815-911.jpg

Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121414-20749-700815.jpg

Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121415-20751-700815-2114.jpg

I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. mar. 1970
foto: Svein Sando

t121416-20753-700815-2114.jpg

12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121420-20760-700815-el12.jpg

Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121425-20762-700815-ska205.1.jpg

Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983.
Ska 205 nr. 1
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121427-20759-700815-Mas.jpg

Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg

... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121431-20765-700815-nrv.jpg

Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121432-20768-700815.jpg

Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.

Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo.
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

Utskriftsvennlig

Konteksten

Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim ·96 Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65550 Vist 2452 ganger Likt av 10
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Peter Flink 13. aug. 2010 kl.0608 #65552 (#65550) Vist 1918 ganger
  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Henrik B. Backer 13. aug. 2010 kl.0641 #65553 (#65552) Vist 1819 ganger
  Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Kurt E. Håland 13. aug. 2010 kl.0817 #65554 (#65552) Vist 1783 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.0829 #65555 (#65550) Vist 1769 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Vestein Øvrom 13. aug. 2010 kl.1019 #65563 (#65550) Vist 1735 ganger
Norge på langs for for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970 Tormod Askeland 13. aug. 2010 kl.1020 #65565 (#65550) Vist 1744 ganger
  Norge på langs.... Nils Olav Glein 13. aug. 2010 kl.1104* #65569 (#65565) Vist 1759 ganger
    Norge på langs.... Rune Kjenstad 13. aug. 2010 kl.1202 #65576 (#65569) Vist 1729 ganger
      Norge på langs.... Rool 15. aug. 2010 kl.1307 #65736 (#65576) Vist 1522 ganger
        Norge på langs.... Kjell A Ramstad 15. aug. 2010 kl.1321 #65739 (#65736) Vist 1520 ganger
          Norge på langs.... LeHar 15. aug. 2010 kl.1451 #65746 (#65739) Vist 1509 ganger
    355 delt i to Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1441 #65611 (#65569) Vist 1795 ganger
      355 kullvaggene Peder Figenbaum 13. aug. 2010 kl.1446 #65612 (#65611) Vist 1735 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1939* #65618 (#65550) Vist 2027 ganger Likt av 5
  Artige bilder John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1657 #65619 (#65618) Vist 1699 ganger
    damplok fra viduet på Gråkalbanen Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1808 #65628 (#65619) Vist 1737 ganger
      damplok fra viduet på Gråkalbanen John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1810 #65629 (#65628) Vist 1692 ganger
        Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1816 #65631 (#65629) Vist 1704 ganger
          Sykehusnavnet Jon Rokseth 13. aug. 2010 kl.1906 #65636 (#65631) Vist 1678 ganger
            Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1946 #65641 (#65636) Vist 1667 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 1961 ganger Likt av 4
    Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1679 ganger
      Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1682 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1410 ganger
      Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1401 ganger
  2570 og 2770 H. Lindholm 13. aug. 2010 kl.2107 #65648 (#65618) Vist 1712 ganger
    2570 og 2770 Kjetil Næss 13. aug. 2010 kl.2115 #65649 (#65648) Vist 1667 ganger
    2570 og 2770 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.2124 #65651 (#65648) Vist 1683 ganger
      2570 og 2770 H. Lindholm 14. aug. 2010 kl.1547 #65704 (#65651) Vist 1595 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Gunnar Farestveit 13. aug. 2010 kl.2333 #65670 (#65618) Vist 1643 ganger
Spørsmål om 452 Stein Olav Hohle 13. aug. 2010 kl.1938* #65634 (#65550) Vist 1688 ganger
  Spørsmål om 452 Thor Bjerke 14. aug. 2010 kl.1822 #65707 (#65634) Vist 1572 ganger
Stor takk, Svein! Dag Christian Halvorsen 13. aug. 2010 kl.2137 #65653 (#65550) Vist 1630 ganger
  Mer i vente Svein Sando 13. aug. 2010 kl.2157 #65662 (#65653) Vist 1649 ganger
    Kanskje også publisering på papir? Ole-Jacob Thorkildsen 13. aug. 2010 kl.2235 #65666 (#65662) Vist 1613 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim Lars Byman 13. aug. 2010 kl.2349 #65673 (#65662) Vist 1604 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 1946 ganger Likt av 6
  Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1642 ganger
    Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1679 ganger
      Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1655 ganger
        Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1644 ganger
          Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1652 ganger
            Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1648 ganger
            Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1631 ganger
            Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1331 ganger
              Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 688 ganger
        Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1516 ganger
          Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1506 ganger
            Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1514 ganger
              Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1529 ganger
                Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1530 ganger
                  Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1526 ganger
                    Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1524 ganger
          Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1450 ganger
            Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1475 ganger
              Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1451 ganger
                misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1454 ganger
          Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1447 ganger
            Ferja til Stein Olav Hohle? Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1386 ganger
              Ferja til Stein Olav Hohle? Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1384 ganger
                Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1359 ganger
                  Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1413 ganger
  El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1625 ganger
  Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1560 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1819* #65795 (#65550) Vist 1703 ganger Likt av 5
  Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1454 ganger
    Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1455 ganger
      Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1446 ganger
        Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1424 ganger
          Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1391 ganger
            Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1416 ganger
              Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1268 ganger
          Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1354 ganger
    Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1431 ganger
      Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1459 ganger
  Oj oj oj... Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0041 #65799 (#65795) Vist 1456 ganger
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2005* #65842 (#65550) Vist 1915 ganger Likt av 8
  Norge på langs for 40 år siden Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2059 #65856 (#65842) Vist 1372 ganger
    Reisefølget Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2124 #65859 (#65856) Vist 1382 ganger
      Reisefølget Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2329 #65876 (#65859) Vist 1334 ganger
      Reisefølget Kurt E. Håland 17. aug. 2010 kl.1241 #65925 (#65859) Vist 1279 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Jahn Jonassen 16. aug. 2010 kl.2158 #65864 (#65842) Vist 1355 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Halvard Hovtun 16. aug. 2010 kl.2232 #65867 (#65842) Vist 1337 ganger
    Takk for turen! Jon Einar Vistad 16. aug. 2010 kl.2243 #65870 (#65867) Vist 1323 ganger
      Takk for turen! Trygve Kåsa 16. aug. 2010 kl.2254 #65871 (#65870) Vist 1324 ganger
        Brukt nogen tid Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2301 #65873 (#65871) Vist 1358 ganger
          Fotosamlingen på langs Rool 17. aug. 2010 kl.0243 #65882 (#65873) Vist 1351 ganger
            Kloning ok, men i passe porsjoner Svein Sando 17. aug. 2010 kl.1249* #65927 (#65882) Vist 1320 ganger
    Stortysker i drift 40 år senere Allern 17. aug. 2010 kl.1558 #65958 (#65867) Vist 1302 ganger
  Stivrammetender H. Lindholm 17. aug. 2010 kl.0051 #65879 (#65842) Vist 1342 ganger
    Stivrammetender 2512 17. aug. 2010 kl.2042 #65981 (#65879) Vist 1275 ganger
  Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Kjetil Johnsen 17. aug. 2010 kl.0849 #65893 (#65842) Vist 1332 ganger
  Norge på langs for 40 år siden Erik Borgersen 17. aug. 2010 kl.1524 #65954 (#65842) Vist 1303 ganger
  Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1254 ganger
    Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1256 ganger

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 3.07 sek
I dag 13656 treff på forum10, og 72559071 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.