Innlegg i Plattform

Fyllfarger damplok

Startinnlegget har emnet «Fyllfarger Damplok»

Svar på innlegg #71816

Skribent: Erik W. Johansson
Skrevet: 7. okt. 2010 kl.1352
#71839 vist 260 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Standardiseringen etter krigen innebar videreføring av de fargene som ble benyttet i leveransebetingelsene. Dette ble bl.a. nedfelt i det trykket som heter Vedlikehold av rullende materiell - husker ikke nummeret. Det trykket tror jeg ble utgitt siste gang rett før 1950? Her står det fortsatt at fyllingene i veiv- og kobbelstenger skal være i rammefargen, som skal være brun.

I følge laboranten på Vst. Grorud, fulgte en i NSB dette trykket konsekvent til en stund etter at "Vekk med dampen" ble lansert. Hans forklaring var at det ikke var så nøye med materiell som snart skulle utrangeres. På slutten av 50-tallet trodde mange at dampdriften skulle være slutt i løpet av få år. Utover den nevnte laboranten på Grorud, har jeg ikke truffet noen NSB-ansatte som har vært gode kilder på farger på rullende materiell - bare mye "manns minne".

I tillegg til Jans liste over benyttede farger, så var det også noen damplok på 60-tallet som gikk med umalte fyllinger. Da fikk stengene et utseende som kunne minne om en skiftenøkkel. Jeg antar at dette var et resultat av at verkstedene fikk vaskemaskiner som fjernet malingen med kjemikalier og/eller damp.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.