Innlegg i MJ

Kjøreoppdrag på internasjonalt Fremo-treff

Startinnlegget har emnet «Fremo-treffet i Nederland er i gang»

Svar på innlegg #72556

Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 16. okt. 2010 kl.0117
*Endret: 16. okt. 2010 kl.0132
#72634 vist 838 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Er man på internasjonalt Fremo-treff, må man våge spranget å kommunisere på et fremmed språk og lese kjøreordrer. Hovedspråket er nok tysk, men det skal gå an å klare seg bra på engelsk også. Man går til et bord og henter kjøreoppdrag, og kan til en viss grad velge land man vil kjøre i, men man oppfordres gjerne til å prøve seg på det som ikke er hjemlig.

Etter å ha startet med en motorvogn turnus mellom Varming og Havreland (gjett hvilket land), var neste oppdrag i Tyskland med tungt internasjonalt ekspressotg D234 mellom Bickburg og Padborg, trukket av BR01.

t124333-e25162.jpg

Bordet med kjøreoppdrag. Fargekode for landene.
Zuidbroek (NL)
14. okt. 2010
foto: Svein Sando

t124328-e25270.jpg

Man møter opp på stasjonen der tog skal gå fra i god tid, og har med seg kjøreruta, for utdelt en Fred (kjørekontroll spesiallaget for Fremo-treff), og selvfølgelig et tog. "Mitt" tog var stilt opp i sporet nærmest på skyggestasjonen (stasjon uten ambisjoner om bygninger og landskap, og der man kan betjene lok og vogner på uprotototyp vis for å få snudd togene fort).
Zuidbroek (NL)
15. okt. 2010
foto: Svein Sando

t124329-e25275.jpg

På de tyske åpne strekninger med dobbeltspor of semaforsignaler
Zuidbroek (NL)
15. okt. 2010
foto: Svein Sando

t124330-e25277.jpg

Stopp på Rothenburg, en av de vikrelige store stasjonene på treffet, med full gatebilde langs hele stasjonsområdet som var ca 15 meter lang.
Zuidbroek (NL)
15. okt. 2010
foto: Svein Sando
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.