|
Innlegg i MJ Fra skyggenes rike Startinnlegget har emnet «Spredte inntrykk fra Arendalstreffet 2009» Svar på innlegg #7465 Skribent: Peder Figenbaum
Skrevet første gang: 30. mars 2009 kl.1444 *Endret: 30. mars 2009 kl.1518
#7466 vist 589 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Kanskje ikke like mye å fråtse i for øyet, men å bestyre togmagasinet er også en jobb som skal gjøres. Oppgaven er å klargjøre utgående tog, spesielt godstg. Man har også god tid til å studere noen fabelaktige lok- og vognmodeller. Helt avslutningsvis byttet jeg til meg txp.-tjensten på Gaukås, der fantasien til Hallvor Sannæs har løpt løpsk. Mvh P.
Skyggestasjonen har det noe misvisende navnet Solåsen. Modulen er et vidunder av et sammenbrettingssystem og kan gjemmes inne i Rise stasjons mdoulkasser for transport foto: Peder Figenbaum
Skyggestasjon var plassert helt i enden av oppsettet. Gaukås til venstre, Rise til høyre, Nelaug, Grimstad og Nittedal bak hverandre i bakgrunnen. Ålgård befant seg på en sidelinje som grenet inn i naborommet fra Bjørnlia foto: Peder Figenbaum
De fjellandske Jernbaner hadde trafikkrett fra Solåsen til Mjölner Værk med egne kokstog. Disse togene gikk med en av de fjellandske 133b-maskiner, som her venter på kjøretillatelse foto: Peder Figenbaum
Enhver likhet med DSB type D (HobbyTrade) er helt tilfeldig! foto: Peder Figenbaum
Oppstillingen ga anledning til komparative studier i skandinavisk lok.-arkitektur. Her type 133b (unnskyld!) sett opp mot norsk type 32 (NMJ) foto: Peder Figenbaum
På Gaukås var det utsikt til de telemarkske skoger foto: Peder Figenbaum
Denne beskjedne landsens stasjon fikk atskillig større betydning da den ble tilknyttningspunkt for den private Fyresdalsbanen foto: Peder Figenbaum
Fyresdalsbanen ble bygget som smalsporbane i tillit til sendrektigheten i norskj jernbanepolitik. Stor var derfor fortvilelsen da Treungnbanen faktisk ble omspikret til normalspor. I skrivende stund ligger trafikken nede; her sees banens eneste motorvogn på et heller hensovnet stasjonsområde (HOm-modell fra Weinert) foto: Peder Figenbaum
Tjenesten som txp. var ikke mer hektisk enn at jeg kunne ta meg en fottur i omegnen. I et skogholt fant jeg en kjenning fra en annen tråd foto: Peder Figenbaum | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|