Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Galleriet

Flirt-konseptet

Startinnlegget har emnet «Norges første FLIRT!»

Svar på innlegg #87827

Skribent: Erland Rasten
Skrevet: 16. mars 2011 kl.1535
#87829 vist 1333 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I Flirt-konseptet er det en drivboggi i hver ende av toget, mens restene av traksjonsanlegget (strømretter, hovedtransformator, kjøleutstyr osv., er plassert rett over denne boggien. Løpeboggiene er Jacobs-boggier, dvs en felles boggi under to vogn-ender.
Den "normale" lengden på et Flirt-sett er 4 vogner, dvs ca 75m. Men de kan også utvides til 45 eller 6 vogner. Med bare to traksjonsenheter, vil dette naturligvis gå ut over akselerasjonen.
NSB ønsket et lengre tog enn det standard 4-vogers togsettet, men ønsket ikke lavere akselerasjon. Da ble løsningen å bygge inn et tredje traksjonsanlegg omtrent midt i toget. Siden drivboggien av plass- og vekthensyn ikke kan være en Jacobsboggi, ble løsningen å lage en "normal" overgang midt i toget, dvs en driv- og en løpeboggi.
Erland

Utskriftsvennlig

Konteksten

Norges første FLIRT! ·14 Nils Håkon Sandersen 15. mars 2011 kl.2254 #87742 Vist 1641 ganger
Norges første FLIRT! Atle Samuelsen 16. mars 2011 kl.0540 #87762 (#87742) Vist 1396 ganger
Boggiene. Jahn Jonassen 16. mars 2011 kl.0838 #87772 (#87742) Vist 1398 ganger
  Deling av Flirt-sett Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1154 #87797 (#87772) Vist 1379 ganger
    Boggi Christoffer Bjørgen Nilsen 16. mars 2011 kl.1524 #87827 (#87797) Vist 1327 ganger
      Lekmannssvar Svein Sando 16. mars 2011 kl.1531 #87828 (#87827) Vist 1346 ganger
        Lekmannssvar Herman 16. mars 2011 kl.1536 #87830 (#87828) Vist 1327 ganger
      Flirt-konseptet Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1535 #87829 (#87827) Vist 1334 ganger
        Flirt-konseptet Christoffer Bjørgen Nilsen 20. mars 2011 kl.1610 #88229 (#87829) Vist 705 ganger
Norges første FLIRT! Lars Sandberg 16. mars 2011 kl.1746 #87839 (#87742) Vist 1228 ganger
Takk til Knut, Nils Håkon og Svein for flotte bilder Paul F.E. Reale 17. mars 2011 kl.0448* #87884 (#87742) Vist 1148 ganger
  Testing av Flirt Erland Rasten 17. mars 2011 kl.0853 #87899 (#87884) Vist 1172 ganger
  Takk til Knut, Nils Håkon og Svein for flotte bilder Svein Sando 17. mars 2011 kl.1046 #87911 (#87884) Vist 1156 ganger
    Misforståelse Paul F.E. Reale 18. mars 2011 kl.2338 #88101 (#87911) Vist 828 ganger

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 24183 treff på forum10, og 72255817 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12823 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.