Innlegg i Galleriet

Flirt-konseptet

Startinnlegget har emnet «Norges første FLIRT!»

Svar på innlegg #87827

Skribent: Erland Rasten
Skrevet: 16. mars 2011 kl.1535
#87829 vist 1386 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I Flirt-konseptet er det en drivboggi i hver ende av toget, mens restene av traksjonsanlegget (strømretter, hovedtransformator, kjøleutstyr osv., er plassert rett over denne boggien. Løpeboggiene er Jacobs-boggier, dvs en felles boggi under to vogn-ender.
Den "normale" lengden på et Flirt-sett er 4 vogner, dvs ca 75m. Men de kan også utvides til 45 eller 6 vogner. Med bare to traksjonsenheter, vil dette naturligvis gå ut over akselerasjonen.
NSB ønsket et lengre tog enn det standard 4-vogers togsettet, men ønsket ikke lavere akselerasjon. Da ble løsningen å bygge inn et tredje traksjonsanlegg omtrent midt i toget. Siden drivboggien av plass- og vekthensyn ikke kan være en Jacobsboggi, ble løsningen å lage en "normal" overgang midt i toget, dvs en driv- og en løpeboggi.
Erland

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.