Innlegg i Årgangsbilder

Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 13. juni 2011 kl.0210
#95939 vist 1000 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

13. og 14. juni 1991 ble siste gjennomgående personførende tog kjørt Oslo – Rjukan og retur. Toget ble kjørt av Toggruppen, fra 1997 Norsk Museumstog, NJKs driftsavdeling for kjøring på det nasjonale jernbanenettet, for Den norske Turistforening. Det arrangementmessige var det Eivind Andersens Reisebyrå i Sandefjord som sto for, representert ved Roar Olsen. Roar, med medlemsnummer blant de 20 første i Norsk Jernbaneklubb, gikk bort så altfor tidlig 6. januar 2007. Han var levende opptatt av Rjukanbanen, og hadde et sterkt ønske om at banen måtte bevares som et teknisk kulturminne.

Denne turen til Rjukan arrangerte han i tett samarbeid med Toggruppens Morten Tranøy, som også var med på turen fram til vi var tilbake på Notodden. Da tok han el 1 og reiste med den som løslok i retning Oslo. Resten av toget tok turen gjennom Vestfold tilbake til Oslo.

I anledning av at det nå er 20 år siden dette fant sted, ønsker jeg å benytte anledningen til å dele bilder og minner fra den gang. Gjennom mitt vennskap med Roar fikk jeg mulighet til å være med på turen selv om jeg ikke var medlem i DNT. Og jeg skal ikke engang forsøke å skape inntrykk av noe annet enn at jeg er utrolig glad for at jeg fikk den muligheten, og ikke minst at jeg grep den. Med meg på turen var Wenche som jeg møtte for første gang 9. mars det året, og som jeg forlovet meg med 9. mai. Nå 20 år senere har vi vært gift i snart 16 år og har to flotte barn.

Så får dere heller bære over med meg at jeg kanskje blir litt personlig sånn underveis. Uansett: Nyt turen! Og hvem vet, kanskje kan det la seg gjøre å gjenta en slik tur en gang. Inntil det motsatte er bevist får vi leve i håpet.

Denne serien består av mange bilder, derfor har jeg valgt å dele den opp på følgende måte: Del 1 – 4 omhandler torsdag 13. juni, del 5 – 8 tar for seg fredag 14. juni. Planen er å presentere det hele i løpet av de to dagene det fant sted for 20 år siden. Om det vil lykkes gjenstår å se.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.