|
|
|
|
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991» Svar på innlegg #95939 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 13. juni 2011 kl.0227 *Endret: 19. juni 2011 kl.1059
#95942 vist 923 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Dette er 1. del av beretningen om det hittil siste gjennomgående personførende toget over Tinnsjøen til Rjukan. Disse bildene er fra torsdag 13. juni 1991.
Avreise med tog 810, høyst uvanlig forspent et 14-lok. Det var dette toget vi skulle følge inn til Asker for omstigning til toget til Rjukan. NSB: El 14 nr. 2171 Tog nr. 810Sandefjord13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Toget fra Vestfold har ankommet i spor 4 og forventningsfulle Rjukan-reisende har kommet ut på plattformen. Som man kan se av bildet, ble toget kjørt med en blanding av type 3 og type 5 materiell. Asker13. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Etter 20 minutters venting kom toget til Rjukan til syne, … Asker13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
… trukket av to jevngamle veteraner. Ungdommen el 1.2001 fra 1922 ledet an foran den litt eldre 30a 271. Asker13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Vi krysser med tog fra det blide sørland. Det er noen års forskjell på alderen på materiellet vi reiser med og det vi møter … Steinberg13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Er man på tur er det ingen grunn til å ikke kose seg med fludium av den gyldne og skummende sorten. Og særlig ikke når det kan gjøres på en balkong! 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes
Haster av gårde gjør også reisende som skal med tog i retning Drammen og Oslo. Motorvognen i spor 3, BM 67.01, er lokaltoget til Lunde. NTM(mus): El 1a nr. 2001Kongsberg13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Frank Larsen var lokfører på 271 på turen. Han var en mann NJK kunne stole på – han stilte opp så lenge helsen tillot det. NJK(mus): 30a nr. 27113. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Været fristet ikke til så altfor mye utendørs opphold, men noen var helt klart av den oppfatning at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær. Blant disse var Helle Lundem og Frode Reiersøl, hun med paraply, han med uniformslue. Kongsberg13. juni 1991foto: Øyvind Andreassen
Å påstå at været viste seg fra sin beste side vil i beste fall være å overdrive. Fast grep om paraplyhåndtaket var dagens orden. I den andre hånden holder jeg min trofaste og høyst manuelle Canon NEW F-1 kamera, for anledningen påmontert en 70-210 mm telezoom. Og dette bildet, samt flere i denne serien, er tatt med vår Canon Prima Zoom 105 kompaktkamera. 13. juni 1991 foto: Wenche Tamnes | Utskriftsvennlig | Konteksten | Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22
Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 998 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 924 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 443 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 840 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 779 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 754 ganger
| Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 770 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 689 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 682 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 738 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 399 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 670 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 612 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 605 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 578 ganger
| Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 559 ganger
| Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 487 ganger
| Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 472 ganger
| Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 447 ganger
| Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 417 ganger
| Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 393 ganger
| Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 381 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|