|
|
|
|
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991» Svar på innlegg #95939 Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 13. juni 2011 kl.2220 #96012 vist 772 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ferden fortsetter fra Notodden til Tinnoset hvor M/F Storegut venter på oss. Etter fergeskifting skal vi ut på Tinnsjøen med kurs for Mæl. At det i det hele tatt ble noen tur til Rjukan med tog og båt hadde sammenheng med stor innsats fra arrangørhold. Norsk Hydro, som på det tidspunkt var på full fart ut av Rjukan-samfunnet, ønsket ikke noen blest om det, og de ønsket slettes ikke noe persontog over Tinnsjøen og til Rjukan. Men takket være noen iherdige sjeler ble turen gjennomført som planlagt. Togets spisevogn og salongvogn var betjent med serveringspersonale under ledelse av Svein Erik Nagvik og Per Refsnes, begge med tilhørighet til Café Engebret på det tidspunkt. Sammen sørget de for et utmerket serveringstilbud til passasjerene, med lunch og middag begge dagene. Denne reporter kan bekrefte at ingen led noe i nærheten av noen nød, det være seg av vått eller tørt. Og så fortsetter vi ferden, først opp til Tinnoset og om bord på fergen. Ta plass, lukk dørene!
Fra Notodden til Tinnoset er det mange høydemeter å overvinne, Notoddens 31 m.o.h. til Tinnosets 194 m.o.h. Ved Grønnvollfoss, omtrent 13 kilometer fra Notodden, har vi steget til 137 m.o.h. Men den største stigningen er opp til Lisleherad, hvor banen på en strekning på 5,5 kilometer stiger 103 m. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset-Notodden13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Med drahjelp fra el 1.2001 kan fyrbøteren på 271 bevilge seg en titt ut. Tinnoset-Notodden13. juni 1991foto: Wenche Tamnes
I det mistrøstige været er salongen i ABo 118 et godt sted å være. Wenche og Hans Morten Tamnes tett omslynget, i bakgrunnen sørger Per Refsnes for at passasjerene ikke lider noen nød. NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 11813. juni 1991foto: Wenche Tamnes
Så er vi fremme på Tinnoset. 2001 og 271 har koblet seg fra togstammen, snart skal toget skiftes om bord i M/F Storegut. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Damplokomotiv på en stasjon som snart skulle gå inn i noe som kunne minne om en Tornerosesøvn. I bakgrunnen ligger M/F Storegut og venter på lasten – noe så uvanlig og eksotisk som et helt personførende tog. Og tåkeskyene ligger lavt, vakkert ispedd hvit røyk fra damper’n. NJK(mus): 30a nr. 271Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
ABo 118 er på vei over fergelemmen som første vogn om bord. Det regner ganske så ettertrykkelig, og paraplyer bæres på ulike vis. Nærmest fotografen står en av Storeguts mannskap klar til innsats. Min forlovede har søkt tilflukt under paraplyen, mens en av servitørene, Helle Lundem, forsøker å gjøre det beste ut av utendørs forflytning uten medbrakt tak. Eller paraply om du vil. Til venstre i bildet, trygt plassert under en stor og blå paraply, befinner Jan I. Thoresen seg, mangeårig NJK-medlem. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Servitør Helle Lundem og restauratør Svein Erik Nagvik har søkt tilflukt i kjøkkengangen på spisevogn Eo 119 mens den ruller mot fergelemmen, og ser ut på det heller gjennomvåte landskapet. NJK(mus): R20 nr. 11913. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Av ulike årsaker er det ikke alle som har anledning til å gjøre bruk av paraply. Da er det om å gjøre å finne alternative løsninger; Toggruppens Bjørn Gunnar Kværne med en kledelig sporsperrekasse behendig plassert på hodet, et bevis på ordspråket ”Nød lærer nøgen kvinne å spinne …” Til høyre er togets spisevogn Eo 119 er på vei om bord i fergen. Man kan da ikke kjøre tog på Rjukanbanen uten spisevogn må vite! 13. juni 1991 foto: Hans Morten Tamnes
Dekket på M/F Storegut er i ferd med å fylles opp av personvogner, en heller sjelden foreteelse. Publikum – les: reisende – følger interessert med fra ulike varianter av orkesterplass. Ole Bjørn Bråtane er på vei over dekket for å ta i mot flere vogner. Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes
Fergeskiftingen besørges av damplok. Her er det vogn Bo 950 som er på vei inn på fergedekket, og om ikke så altfor lenge legger vi ut på Tinnsjøen og overfarten til Mæl. På land har de fleste skuelystne søkt tilflukt under tak i bilene. NJM(mus): Ao2c type 1 nr. 950Tinnoset13. juni 1991foto: Hans Morten Tamnes | Utskriftsvennlig | Konteksten | Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22
Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 1001 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 927 ganger
| Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 447 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 844 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 782 ganger
| Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 757 ganger
| Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 773 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 692 ganger
| Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 685 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 742 ganger
| Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 402 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 674 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 616 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 610 ganger
| Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 582 ganger
| Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 562 ganger
| Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 489 ganger
| Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 476 ganger
| Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 451 ganger
| Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 423 ganger
| Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 400 ganger
| Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 387 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|