Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Årgangsbilder

Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991

Startinnlegget har emnet «Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991»

Svar på innlegg #95939

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet: 14. juni 2011 kl.2144
#96140 vist 672 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Første dag er altså unnagjort. Og etter en god natts søvn, samt ikke å forglemme mye god mat og godt drikke, var alt klart for den andre og siste dagen av dette eventyret. For det var et eventyr – selv om været på sin måte kastet en form for glans over arrangementet som med fordel kunne vært av den langt tørrere sorten.

I denne delen introduseres også en ny fotograf, Øyvind Andreassen fra Tønsberg, mangeårig NJK-medlem og turdeltager til Rjukan gjennom sin tilknytning til Den Norske Turistforening. Jeg har hatt disse bildene i min varetekt siden jeg høsten 2009 skannet dem i forbindelse med NJKs jubileumsbok. Da jeg i formiddag spurte ham om jeg kunne inkludere hans bilder i denne serien, var han lutter velvilje og strålende fornøyd med at bildene hans ble brukt. Så da har noen bilder funnet veien til denne og senere deler, samt at det er noen bilder som skal settes inn i de allerede presenterte delene. Slik oppdatering vil det bli opplyst om i egne innlegg i tråden.

Nå skal vi ta farvel med Rjukan og ta fatt på veien tilbake, i første omgang gjennom Vestfjorddalen.

Før vi tar fatt på hjemreisen, kan jeg vel like godt først som sist tilstå at den opprinnelige planen med å gjøre dette ferdig og presentere det i løpet av dagen i dag ikke blir en realitet. Men det har du vel listet ut på egen hånd allerede … Og når jeg først er i gang med meldingstjenesten: Dersom du har opplysninger å komme med – navn på personer, steder eller annet, er jeg takknemlig.

God tur videre!

forstørrt133432-1991-12-0017.jpg

Vemork sett fra utsiktsplassen for Rjukanfossen. Før avreise fra Rjukan var det sightseeing i nærområdet.
Vemork
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133433-1991-12-0018.jpg

Rjukanfossen er et imponerende skue. Forutsatt at vannet er skrudd på … (Hvis du flytter skjermen tilstrekkelig nært hodet vil du kunne se antydning til fuktighet.) Det var jo nettopp fossefallene og tilgangen til vannkraft som gjorde at Norsk Hydro valgte å etablere seg på nettopp Rjukan.
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133435-1991-12-0019.jpg

Fortsatt er det stor aktivitet på stasjonen og på Rjukanbanen. Til venstre lastede vogner som skal med fergen til Tinnoset og videre ut i den store verden. I bakgrunnen lokstallen, en bygning som nå har fått sportilknytning etter å ha manglet det i mange år. Toget til Oslo står til høyre.
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133438-1991-12-0020.jpg

Spor 1 belagt med et stort persontog. Det var mange år siden sist, og det skulle gå mange år til det igjen var persontog på stasjonen.
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133439-1991-12-0023.jpg

Materiell på stasjonsområdet. Nærmest RjB 10, det ene av de to Secheron-lokene. Videre RjB 20, en av i alt tre Henschel DH 500c tilhørende RjB. Videre en tankvogn og en L-vogn.
RjB: Rj.B. Sécheron nr. 10
RjB: DH 500 Ca nr. 20

Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133440-1991-12-0024.jpg

El 5.2039 har koblet seg til togstammen, på plattformen ser vi blant annet Per Refsnes og Roar Olsen (t.h.). Og i spor 3 er et av Henschel-lokomotivene opptatt med skiftingen.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133441-1991-12-0026.jpg

Som bildet viser er det ingenting å si på aktiviteten på stasjonen – det er tog og vogner i så godt som alle spor.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133442-1991-0107-0008.jpg

Per Refsnes, ukjent og lokkontrollør Harald Hansen pent plassert ved el 5.2039.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukan
14. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

forstørrt133443-1991-0107-0010.jpg

Mer fotografering ved 2039. Roar Olsen insisterte på å bli tatt bilde av sammen med Wenche. Eller var det Wenche som ville ha et bildebevis på at hun hadde vært på Rjukan på samme tid som Roar? Kanskje det var fortelleren som ønsket bilde av Roar, Wenche OG el 5.2039? Hvis det var det siste var det dårlig gjort overfor 2039 …
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133444-1991-01A-0007_OEA.jpg

Mens noen altså var travelt opptatt med utendørs fotografering, hadde andre funnet seg vel til rette i toget. Eksempelvis som her, i salongen på vogn Bo 950.
NJM(mus): Ao2c type 1 nr. 950
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133445-1991-01A-0008_OEA.jpg

Salongen i ABo 118 uten forstyrrende elementer. Et godt sted å være på en togreise.
NJK(mus): ABo1b type 1 nr. 118
14. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133446-1991-12-0028.jpg

Togfører John R. Sørensen gir avgangssignal for det til nå siste gjennomgående persontoget fra Rjukan til Oslo. En epoke er i ferd med å avsluttes, snaut tre uker senere gikk siste ordinære tog på Rjukanbanen.
Rjukan
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133447-1991-12-0031.jpg

Vestfjorddalen er mektig. Og Gaustatoppen er ikke noe mindre mektig, selv om den denne dagen var innhyllet i skyer.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukanbanen
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133448-1991-0107-0014.jpg

Selv et så stort tog blir lite i en slik storslått natur.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Rjukanbanen
14. juni 1991
foto: Wenche Tamnes
Utskriftsvennlig

Konteksten

Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 ·22 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.0210 #95939 Vist 1000 ganger
Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1059* #95942 (#95939) Vist 925 ganger
  Del 1: Sandefjord – Asker – Kongsberg 13.6.1991, oppdatert med nye bilder Hans Morten Tamnes 19. juni 2011 kl.1104 #96809 (#95942) Vist 444 ganger
Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.1130* #95950 (#95939) Vist 841 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Rool 13. juni 2011 kl.1125 #95952 (#95950) Vist 781 ganger
  Del 2: Kongsberg – Hjuksebø - Notodden 13.6.1991 Dag Christian Halvorsen 13. juni 2011 kl.1657 #95978 (#95950) Vist 756 ganger
Del 3: Notodden – Tinnoset 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 13. juni 2011 kl.2220 #96012 (#95939) Vist 771 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Åge Lybekbråten 13. juni 2011 kl.2300 #96023 (#96012) Vist 690 ganger
  Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 Bjørn G. Kværne 13. juni 2011 kl.2358 #96032 (#96012) Vist 683 ganger
Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 740 ganger
  Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 401 ganger
Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2144 #96140 (#95939) Vist 673 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 John R. Sørensen 14. juni 2011 kl.2217 #96149 (#96140) Vist 615 ganger
    Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 14. juni 2011 kl.2230 #96152 (#96149) Vist 607 ganger
  Del 5: Rjukan – Vestfjorddalen 14.6.1991 Trygve Kåsa 14. juni 2011 kl.2253 #96160 (#96140) Vist 580 ganger
Del 6: Mæl og Ammonia – og Tinnsjøen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 15. juni 2011 kl.2335 #96306 (#95939) Vist 560 ganger
Del 7: Tinnoset og Tinnosbanen 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 17. juni 2011 kl.2141* #96586 (#95939) Vist 489 ganger
Del 8: Notodden – Oslo over Vestfold 14.6.1991 Hans Morten Tamnes 18. juni 2011 kl.2150 #96770 (#95939) Vist 474 ganger
  Takk for turen Åge Lybekbråten 18. juni 2011 kl.2343 #96793 (#96770) Vist 451 ganger
    Takk for turen Trygve Kåsa 19. juni 2011 kl.2220 #96898 (#96793) Vist 423 ganger
      Takk for turen Hans Morten Tamnes 21. juni 2011 kl.0042 #97013 (#96898) Vist 399 ganger
        Takk for en fin tur..... Nils Olav Glein 23. juni 2011 kl.0035 #97184 (#97013) Vist 385 ganger

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.98 sek
I dag 28885 treff på forum10, og 72356564 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12834 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.